Για “προσβολή της νοημοσύνης κάθε Έλληνα πολίτη” με τις κινήσεις της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού τον τελευταίο καιρό, κάνει λόγο το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.
Ανακοίνωση με την οποία απαντάει στα όσα το τελευταίο διάστημα συμβαίνουν στο χώρο του Πολιτισμού με την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, εξέδωσε την Πέμπτη (21/07) το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.
Το ΣΕΗ αναφέρεται στη στάση εργασίας στην Επίδαυρο, στις επιχορηγήσεις των θεατρικών σχημάτων και στην αποχώρηση της Λίνας Μενδώνη και του Νικόλα Γιατρομανωλάκη από το Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΕΗ
“Δεν μας εκπλήσσει η αποχώρηση της κ. Μενδώνη και του κ. Γιατρομανωλάκη από την εναρκτήρια παράσταση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας. Αυτός ήταν και συνεχίζει να είναι ο τρόπος διαχείρισης των προβλημάτων από την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ. Αρέσκονται να κρύβονται στα γραφεία τους, να μεταθέτουν τις ευθύνες, να στέκονται αφερέγγυοι στις υποσχέσεις τους, να μας κατηγορούν για «κακομαθημένους και δάκτυλους της αντιπολίτευσης» και να επιδίδονται σε ένα μπαράζ ανακοινώσεων, που προσβάλλουν τη νοημοσύνη κάθε Έλληνα Πολίτη.
Τι μάθαμε, λοιπόν, τις τελευταίες μέρες από το μπαράζ δελτίων τύπου του ΥΠΠΟΑ:
1. ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Στις 12/7/22, έπειτα από τη στάση εργασίας που πραγματοποίησε το Σωματείο μας (Σ.Ε.Η.), από κοινού με το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου, την Παρασκευή 8 Ιουλίου στην Επίδαυρο, και την παλινωδία ενός μηνός από το Υπουργείο Πολιτισμού, ενημερωθήκαμε πως κατατέθηκε επιτέλους η τροπολογία για την αύξηση της αποζημίωσης των μετακινήσεων εκτός έδρας, για τους εργαζόμενους στο Εθνικό Θέατρο και το ΚΘΒΕ.
Σημειώνουμε τα εξής: ενώ την Πέμπτη 7/7/2022, ο κ. Γιατρομανωλάκης δήλωνε πως δεν μπορεί ούτε να δεσμευτεί γραπτά (έβγαλε όμως το ίδιο βράδυ ένα γενικόλογο δελτίο τύπου), ούτε να “πιέσει” το νομοθετικό έργο, χρειάστηκαν μόλις 3 μέρες για να κατατεθεί αυτή η τροπολογία (που, κατά τα άλλα, τόσο βάραινε ως διαδικασία τη Βουλή!)
Η τροπολογία επίσης έχει ημερομηνία λήξης τις 31.10.2022, σε τρεις μήνες δηλαδή! Προφανώς για την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ, τα διαρκή και χρόνια προβλήματα της στέγασης και της σίτισης των εργαζομένων θα λυθούν την 1η Νοεμβρίου. Διαθέτουν η κ. Μενδώνη και ο κ. Γιατρομανωλάκης μαντικές ικανότητες ή θεωρούν, με βάση τις παγκόσμιες συνθήκες, πως θα βελτιωθεί η κατάσταση του χρόνου;
Τι άλλο μας είπε όμως το δελτίο τύπου του ΥΠΠΟΑ; «Καλούμε τα Σωματεία και τον ΣΥΡΙΖΑ να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να μην προκληθεί περαιτέρω ζημία στο Εθνικό Θέατρο, τον μεγαλύτερο θεατρικό οργανισμό της χώρας». Θυμίζουμε ξανά πως την ευθύνη για την καθυστερημένη ενημέρωση των θεατών και την οποιαδήποτε ζημία του Εθνικού Θεάτρου, έχει αποκλειστικά το Υπουργείο Πολιτισμού, που με την γνωστή τακτική του, αντί να ενημερώσει για την από μηνός προκήρυξη της στάσης εργασίας, άφησε εκτεθειμένο το Εθνικό Θέατρο και το οδήγησε στην άνευ προηγούμενου, εν μέσω πανικού, κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων, χάνοντας πανηγυρικά.
Ανανεώνουμε λοιπόν το ραντεβού μας του χρόνου στην Επίδαυρο, για να διεκδικήσουμε ξανά την αύξηση που κερδίσαμε φέτος. Ελπίζουμε αυτή τη φορά να μην κατηγορηθούμε για την ταλαιπωρία του κοινού. Αυτή τη φορά σας ειδοποιούμε όχι ένα μήνα, αλλά έναν χρόνο πριν.
2. ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ
Έπειτα από τον απροκάλυπτο αυτόν εμπαιγμό, ήρθε η ανακοίνωση των επιχορηγήσεων θεατρικών σχημάτων για τη σαιζόν 2022-23 στις 15/7/22. Επιχορηγήσεις μειωμένες κατά 1.200.000 ευρώ, δηλαδή κατά 46%! Άλλη μια απόδειξη πως το υπουργικό δίδυμο Μενδώνη – Γιατρομανωλάκη δεν έχει την παραμικρή επαφή με τα ζητήματα παραγωγής των θεατρικών παραγωγών και δεν ενδιαφέρονται για την σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή. Την ίδια στιγμή, που σε επόμενο δελτίο τύπου, ανακοινώνονται «έργα πολιτισμού» στη Μεσσηνία ύψους 15.000.000 ευρώ!
Τι μάθαμε από αυτό το δελτίο τύπου; «Σήμερα, είναι η ευτυχής συγκυρία ότι έχουμε – όλα – τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να υποστηρίξουμε το έργο αποκατάστασης, ανάδειξης και προβολής του εξαιρετικά σημαντικού μνημειακού αποθέματος της Μεσσηνίας». Προφανώς το Υπουργείο Πολιτισμού βρίσκει λύσεις στα προβλήματα χρηματοδότησης μόνο για τα ζητήματα που το αφορούν και τα κατανοεί. Και σίγουρα δεν θεωρεί πρόβλημα την αδυναμία κάλυψης των ανελαστικών εξόδων μιας θεατρικής παραγωγής, που πάλι θα γίνουν εκ των ενόντων, αφού ποσά που δόθηκαν δεν επαρκούν ούτε για την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων μιας παράστασης.
3. ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Όσο για το δελτίο τύπου στις 16/7/22, μένουμε άναυδοι, αμήχανοι και προσβεβλημένοι. «Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να μετατρέψει τις θεατρικές σκηνές σε λαϊκά δικαστήρια. Σε αυτόν τον κατήφορο δεν πρόκειται να τους ακολουθήσουμε».
Μένουμε άναυδοι, καθώς υπουργός και υφυπουργός της Ελληνικής Κυβέρνησης αποχωρούν από μία παράσταση όταν πληροφορούνται ότι θα βγει πανό με το σύνθημα, «Οι βιαστές πρέπει να είναι στη φυλακή». Κατά τη γνώμη τους που θα έπρεπε να βρίσκονται οι πρωτοδίκως καταδικασμένοι βιαστές; Στη φυλακή ή στο Εθνικό θέατρο; Τελικά, κ. Μενδώνη και κ. Γιατρομανωλάκη, είναι ο Δημήτρης Λιγνάδης ένας «επικίνδυνος άνθρωπος»;
Προσβεβλημένοι όμως και ως Έλληνες Πολίτες. Καθώς με την αποχώρησή σας επιλέξατε να νομιμοποιήσετε την απόφαση για την απελευθέρωση ενός καταδικασμένου για βιασμούς ανηλίκων, μετά από δηλώσεις μάλιστα -την ίδια ημέρα της αποφυλάκισης – πως η καταδίκη σε 12 χρόνια φυλάκιση, η απόφαση ενός μεικτού ορκωτού δικαστηρίου δηλαδή, δεν έχει ισχύ. «Ποτέ δεν πίστευα ότι η ελληνική Δικαιοσύνη θα παρασυρθεί όπως και δεν παρασύρθηκε», μας είπε ο Δημήτρης Λιγνάδης.
Όσο για το αφήγημα του «δάκτυλου του ΣΥΡΙΖΑ» δεν μας αγγίζει. Αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες μέρες, είναι μεγαλύτερο απ’ όσο πιστεύετε, μεγαλύτερο απ’ όσο προσπαθείτε να πείσετε τον κόσμο.
Συνάδελφοι και Συναδέλφισσες,
το Σωματείο θα συνεχίσει τον αγώνα προς όλα τα μέτωπα. Όχι μόνο για τους εργαζόμενους στον Πολιτισμό, αλλά για όλους τους Έλληνες Πολίτες που αυτές τις μέρες νιώθουν αγανάκτηση, νιώθουν τις ιδέες της Δημοκρατίας και του Δικαίου να καταπατώνται.
Για όλους εσάς, τους θεατές μας, που η ιδιότητά σας, αυτή του ενεργού πολίτη, ενοχλεί. Ευχαριστούμε για την αγάπη και την εμπιστοσύνη σας. Ας γίνουν οι θεατρικές σκηνές ξανά χώροι ελεύθερης έκφρασης και πολιτικών ζυμώσεων“.