Υποχωρούν σημαντικά για τρίτη εβδομάδα οι τιμές του πετρελαίου, καθώς η διάθεση στην αγορά του μαύρου χρυσού συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από οικονομικό σκεπτικισμό και οι επενδυτές ανησυχούν πρωτίστως για τη ζήτηση πετρελαίου στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα.
Το Brent ξεκίνησε την εβδομάδα στα 80,83 δολάρια το βαρέλι για συμβόλαια παράδοσης Ιανουαρίου, καταγράφοντας πτώση κατά 60 σεντς σε σχέση με το κλείσιμο της Παρασκευής.
Η τιμή του αμερικανικού αργού για παράδοση τον Δεκέμβριο υποχωρούσε επίσης κατά 61 σεντς, στα 76,56 δολάρια.
Οι αρχικές αυξήσεις λόγω του πολέμου στη Γάζα έχουν πλέον εξαφανιστεί. Οι τιμές του Brent και του αμερικανικού αργού είχαν αυξηθεί σχεδόν 2% την περασμένη Παρασκευή, καθώς το Ιράκ εξέφρασε την υποστήριξή του για τις περικοπές πετρελαίου του ΟΠΕΚ+, αλλά έχασαν περίπου 4% την προηγούμενη εβδομάδα, καταγράφοντας απώλειες όπως δεν είχαν συμβεί από τον Μάιο.
Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες οι τιμές μειώθηκαν περισσότερο από 10%, επειδή τα αδύναμα οικονομικά στοιχεία από τις μεγάλες καταναλωτικές χώρες, τις ΗΠΑ και την Κίνα, οδηγούν σε προβλέψεις για μείωση της ζήτησης.
Η Κίνα παρήγγειλε πρόσφατα λιγότερο πετρέλαιο από τη Σαουδική Αραβία για τον Δεκέμβριο. Η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (EIA) ανακοίνωσε επίσης την περασμένη εβδομάδα ότι η παραγωγή αργού πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες φέτος θα αυξηθεί ελαφρώς λιγότερο από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, ενώ η ζήτηση θα μειωθεί. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η κατανάλωση βενζίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσε να υποχωρήσει την επόμενη χρονιά στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο δεκαετιών.
Ουδεμία γεωπολιτική επίδραση
Σε αυτό το περιβάλλον βέβαια, οι περιορισμοί στην παραγωγή που επιβλήθηκαν από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία μέχρι το τέλος του χρόνου έχουν περιορισμένη μόνο επίδραση.
Η προσφορά δεν έχει επηρεαστεί από γεωπολιτικά γεγονότα μέχρι στιγμής. Οι προμήθειες αργού από τη Μέση Ανατολή -η πηγή περίπου του ενός τρίτου του παγκόσμιου πετρελαίου- παρέμειναν ίδιες μετά τη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς, ενώ οι προμήθειες από τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες αυξάνονται.
«Η αβεβαιότητα για την κατανάλωση των δύο μεγάλων παγκόσμιων δυνάμεων, της Κίνας και των ΗΠΑ, είναι ο κύριος μοχλός της τιμής του πετρελαίου», τονίζουν Ευρωπαίοι παράγοντες της αγοράς στη «Ναυτεμπορική» και προσθέτουν: «Τα αδύναμα οικονομικά στοιχεία από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο, αύξησαν επίσης τους φόβους για μείωση της ζήτησης. Ο “δράκος” είναι σε αποπληθωρισμό, απόδειξη της χαμηλής κατανάλωσης που δεν τονώνει την ανάκαμψη».
Την ίδια ώρα, οι αμερικανικές εταιρείες ενέργειας μείωσαν τον αριθμό των εξεδρών πετρελαίου που λειτουργούν, για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2022, όπως δήλωσε η εταιρεία ενεργειακών υπηρεσιών Baker Hughes (BKR.O).
Οι εκτιμήσεις της Goldman Sachs
Ο υπουργός Πετρελαίου του Ιράκ Χαγιάν Αμπντούλ Γάνι επισκέφθηκε πρόσφατα την περιοχή του Κουρδιστάν για να συζητήσει την επανέναρξη των εξαγωγών πετρελαίου μέσω του λιμανιού του Τσεϊχάν, στην Τουρκία. Ο αγωγός έχει σταματήσει από τον Μάρτιο λόγω διαμάχης μεταξύ Τουρκίας και Ιράκ και επίσης υπέστη ζημιές από τον μεγάλο σεισμό που έπληξε την περιοχή τον περασμένο Φεβρουάριο .
Η παραγωγή αργού, σε αυτή την περίπτωση, θα μπορούσε να αυξηθεί και αυτός ήταν ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν την Goldman Sachs Group Inc. να μειώσει την πρόβλεψή της για τη μέση τιμή του Brent για το επόμενο έτος στα 92 δολάρια το βαρέλι.
Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα εξακολουθεί να παραμένει αισιόδοξη για τη ζήτηση, προβλέποντας αύξηση κατά 2,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2023 και 1,6 εκατομμυρίων το 2024.
Γιατί δεν πέφτει η τιμή στα πρατήρια
Οι πολίτες πάντως που ήλπιζαν σε πτώση της τιμής του λίτρου βενζίνης στην αντλία, μετά τη συνεχή υποχώρηση της τιμής του Brent, γρήγορα απογοητεύτηκαν. Οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να βρίσκονται ψηλά, παρά την όποια διακύμανση λίγων λεπτών στις διεθνείς αγορές.
Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές στην αντλία παραμένουν γενικά υψηλές και οι καταναλωτές δεν τρέφουν ελπίδες επιστροφής στις τιμές του παρελθόντος. Ο λόγος διατήρησης των υψηλών τιμών στα πρατήρια στην Ελλάδα δεν είναι άλλος από τους πολύ υψηλούς ειδικούς φόρους στα καύσιμα.
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr/finance/world/1536032/ypochoroyn-oi-diethneis-times-toy-petrelaioy-alla-ochi-sta-pratiria/