Εβδομάδα με ραγδαίες εξελίξεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκίνησε καθώς την Τετάρτη αρχίζει στην Ολομέλεια της Βουλής η τριήμερη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια, η οποία θα πάει προς ψήφιση στις 8 Μαρτίου.
Η ίδρυση Μη Κρατικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας αλλάζει άρδην το τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ οι αλλαγές αναμένεται να συμπαρασύρουν σε δεύτερο χρόνο και την εξεταστική διαδικασία στο λύκειο και την πρόσβαση στα ΑΕΙ.
Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση, τη λειτουργία αλλά και τον τρόπο εισαγωγής φοιτητών σε αυτά τα ιδρύματα αλλάζουν τα εξής:
– Οι φοιτητές αυτών των ιδρυμάτων θα πρέπει να είναι κάτοχοι διεθνούς απολυτηρίου (International Baccalaureate-IB) ή να έχουν δώσει Πανελλαδικές Εξετάσεις και να έχουν πιάσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο θέλουν να σπουδάσουν. Συνεπώς, συγκριτικά με τις βάσεις εισαγωγής των περιζήτητων σχολών και τμημάτων των δημοσίων ΑΕΙ, ο πήχης μπαίνει αρκετά χαμηλότερα.
Για παράδειγμα, εάν κάποιος ήθελε να εισαχθεί σε μη κρατικό ίδρυμα θα έπρεπε να έχει συγκεντρώσει 9,420 μόρια για τις σχολές ανθρωπιστικών επιστημών, 9,870 μόρια για τις σχολές θετικών επιστημών, 9,310 για τις σχολές επιστημών υγείας και 8,340 για τις σχολές οικονομίας και διοίκησης. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος μπορεί να σπουδάσει σε μια περιζήτητη σχολή, όπως για παράδειγμα ιατρική ή ηλεκτρονικών υπολογιστών ή νομική, με μέση επίδοση στις Πανελλαδικές 10, 11 ή 12. Την ίδια ώρα, η βάση εισαγωγής στις αντίστοιχες σχολές και τμήματα των δημοσίων ΑΕΙ είναι και θα είναι πολύ υψηλότερη. Στην κριτική ότι οι υποψήφιοι φοιτητές θα εισάγονται στα μη κρατικά ΑΕΙ με χαμηλή βαθμολογία, κάτι το οποίο θα αδικεί τους εισακτέους στα δημόσια ιδρύματα, η κυβέρνηση απαντά ότι πρόκειται για ένα «ελάχιστο όριο» και ότι η ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης) θα θέτει τα δικά της κλιμακούμενα κριτήρια, «όπως επίσης μπορεί να έχει θέσει αυστηρά κριτήρια εισαγωγής και το μη κερδοσκοπικό ΑΕΙ».
– Τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, θα δημιουργούνται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, κατόπιν έγκρισης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και γνώμης του ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού), ενώ οι παρεχόμενοι τίτλοι σπουδών θα φέρουν την σφραγίδα του υπουργείου και θα αναγνωρίζονται αυτομάτως από τον ΔΟΑΤΑΠ (Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης).
– Η συμμετοχή του μητρικού ιδρύματος ορίζεται είτε με απευθείας συμμετοχή του επί του κεφαλαίου ίδρυσης είτε μαζί με άλλα νομικά ή φυσικά πρόσωπα μέσω συμφωνιών ακαδημαϊκής συνεργασίας που θεμελιώνουν τη σχέση εποπτείας επί του παραρτήματός του. Η αίτηση αδειοδότησης θα αξιολογείται από την ΕΘΑΑΕ. Στον φάκελο της αίτησης θα πρέπει να αναφέρεται το ύψος των διδάκτρων καθώς και κατάλογος των διδασκόντων με πιστοποιητικά των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων τους. Θα πρέπει να διεξάγεται συστηματικά έρευνα, με υποχρεωτική διοχέτευση πόρων σε αυτήν.
– Κάθε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο θα πρέπει να διαθέτει ένα αυτοτελές κτήριο ή συγκρότημα αποκλειστικής χρήσης, σύγχρονη βιβλιοθήκη, υλικοτεχνικό εξοπλισμό και εργαστήρια ανάλογα με τις ειδικότητες που θα παρέχει. Το κάθε ένα από αυτά τα ιδρύματα θα πρέπει να καταθέσουν εγγυητικές επιστολές 500.000 ευρώ για κάθε μια σχολή (τουλάχιστον τρεις σχολές) και παράβολο επιπλέον 500.000 ευρώ για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας.
– Οι καθηγητές των δημοσίων ΑΕΙ δεν θα μπορούν να διδάσκουν ταυτόχρονα και σε μη κρατικό.
Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας υπάρχουν επίσης προβλέψεις που αφορούν τα δημόσια ΑΕΙ, από τη χρηματοδότησή τους μέχρι τη δυνατότητα θεσμοθέτησης διδάκτρων σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών για ξένους φοιτητές. Ειδικότερα:
– Ενώ έως τώρα το 80% της κρατικής χρηματοδότησης δινόταν στα δημόσια ΑΕΙ με βάση αντικειμενικούς δείκτες (π.χ. αριθμός σχολών, φοιτητών, προσωπικού) και το 20% με ποιοτικά χαρακτηριστικά που έχει ορίσει η ΕΘΑΑΕ, πλέον η αντιστοιχία διαμορφώνεται σε 70%-30%.
– Θεσμοθέτηση δυνατότητας εγγραφής ξένων φοιτητών στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα και μετεγγραφής στα ξενόγλωσσα προγράμματα.
– Δυνατότητα διαφοροποίησης ύψους διδάκτρων ελληνόγλωσσων και ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων μεταξύ φοιτητών από χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες.
– Ρυθμίζεται το θέμα της εκλογής πρύτανη από το συμβούλιο διοίκησης ώστε να προχωρά η διαδικασία της εκλογής ακόμη κι αν κανένας υποψήφιος δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία μεταξύ των έξι μελών του συμβουλίου, προσμετρώντας ως διπλή την ψήφο του πανεπιστημιακού που εξελέγη πρώτος κατά τις εκλογές. Ενσωματώνονται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης όλα τα τμήματα της περιφέρειας που τώρα ανήκουν στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος
Σε δεύτερο χρόνο, το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί δομικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από τους παιδικούς σταθμούς έως τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ένα από τα πρώτα ζητήματα αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς θεωρείται ότι το ισχύον σύστημα έχει το σοβαρό πλεονέκτημα ότι διασφαλίζει το αδιάβλητο, ωστόσο έχει το εξίσου σοβαρό μειονέκτημα ότι κρίνει την πορεία κάθε υποψηφίου σε τέσσερα διαγωνίσματα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ευρύτερες επιδόσεις των μαθητών κατά τη φοίτησή τους στο Λύκειο.
Αυτό που μελετάται, όπως έχει δηλώσει πολλάκις ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης είναι ένας συνδυασμός εξετάσεων με τη χρήση της τράπεζας θεμάτων, με στόχο να υπάρχει διαχρονική εικόνα για κάθε υποψήφιο και να λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια περισσότερες παράμετροι σε σχέση με το ισχύον σύστημα των Πανελλήνιων Εξετάσεων.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να στηθεί ένα νέο πανελλαδικό και αδιάβλητο σύστημα εξέτασης των μαθητών στο Λύκειο, στηριζόμενο στην Τράπεζα Θεμάτων αλλά με διαφορετική κουλτούρα όσον αφορά την επιλογή θεμάτων, δίνοντας δύναμη στη διδακτική διαδικασία του Λυκείου και απελευθερώνοντας τους μαθητές από το τρίωρο της αγωνίας της πανελλαδικής εξέτασης. Για την απόκτηση του Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου θα συνεκτιμώνται οι βαθμοί του απολυτηρίου των τριών τάξεων του Λυκείου σε ένα ποσοστό για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τη σύμπραξη των «διαφορετικών» πανελλαδικών που ευαγγελίζεται το υπουργείο Παιδείας.
ΠΗΓΗ:Αθήνα984