Προβληματισμό ως προς την υλοποίηση και εφαρμογή του νέου πλαισίου για την αλλαγή προμηθευτή εκφράζουν πηγές της αγοράς, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι τα υφιστάμενα «κενά» ενδέχεται να προκαλέσουν σημαντικές καθυστερήσεις στη μετάβαση στις νέες ρυθμίσεις.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, η εφαρμογή του νέου πλαισίου με την επισήμανση των πελατών που διατηρούν ληξιπρόθεσμες οφειλές, όπως προβλέπουν οι προτεινόμενες διατάξεις, απαιτούν αλλαγή στο πληροφοριακό σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ «ΘΑΛΗΣ», καθώς αυτό είναι δομημένο ανά μετρητή και όχι ανά ΑΦΜ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η κάθε οφειλή να «ακολουθεί» τον μετρητή και όχι το ΑΦΜ, γεγονός που καθιστά δύσκολη έως και αδύνατη την ταυτοποίηση της εκάστοτε οφειλής με τον οφειλέτη, καταλήγοντας σε ορισμένες περιπτώσεις, οι οφειλές να μένουν στον αέρα γιατί ο καταναλωτής άλλαξε ΑΦΜ και ουδεμία συσχέτιση έχει με τον μετρητή.
Ενδεικτικά σε επιστολή του στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ, ο Σύνδεσμος Προμηθευτών (ΕΣΠΕΝ) αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «Επί του παρόντος, ελλείψει έγκυρων στοιχείων, η ταυτοποίηση και τιμολόγηση μεγάλου μέρους των Πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας είναι πρακτικά αδύνατη, συνεπώς η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στους εν λόγω Πελάτες πραγματοποιείται με σημαντική οικονομική ζημία των παρόχων». Αντίστοιχα, ερωτηματικά ως προς την εφαρμογή της προκύπτουν για την διάταξη που προβλέπει ότι το δικαίωμα Επισήμανσης των Πελατών εκ μέρους των εταιρειών προμήθειας ενεργοποιείται για τυχόν οφειλές από την 1.1.2020.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, υπάρχει ασάφεια ως προς την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου, καθώς οι ενδεχόμενες οφειλές ενός πελάτη στο διάστημα αυτό μπορεί να αφορούν πάνω από 3 προμηθευτές π.χ. στην περίπτωση ενός οικιακού καταναλωτή, όταν το όριο επισημάνσεων ενός πελάτη είναι από 3 προμηθευτές. Επομένως προκύπτουν ερωτηματικά ως προς την εφαρμογή του.
Συγκεκριμένα, ο ΕΣΠΕΝ αναφέρει στην επιστολή του ότι «αναφορικά με τις μεταβατικές διατάξεις για την πρώτη εφαρμογή του υπό διαβούλευση πλαισίου, δεν είναι σαφές με ποιο κριτήριο τίθεται η 1.1.2020 ως η ημερομηνία κατά την οποία τυχόν οφειλές των καταναλωτών θα πρέπει να έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες προκειμένου να ενεργοποιηθεί το δικαίωμα του παλαιού Προμηθευτή να υποβάλει Εντολή Επισήμανσης.
Επιπρόσθετα, δεν προσδιορίζεται στις υπό διαβούλευση διατάξεις, ο τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπιστούν οι περιπτώσεις καταναλωτών για τους οποίους, κατά την πρώτη εφαρμογή του πλαισίου, περισσότεροι των τριών (3) Προμηθευτών (ή των δύο (2) στην περίπτωση των μη οικιακών καταναλωτών) θα έχουν δικαίωμα υποβολής Εντολής Επισήμανσης».
Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, τόσο το Υπουργείο όσο και η Ρυθμιστική Αρχή θα πρέπει να εξετάσουν εκ του σύνεγγυς τέτοια ζητήματα καθώς διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος το νέο πλαίσιο να μην είναι λειτουργικό, όταν μάλιστα υπάρχει σαφής αναγνώριση ότι, ως προς το δικό του κομμάτι ευθύνης, ο ΔΕΔΔΗΕ θα χρειαστεί πολύ χρόνο για την υλοποίησή του.
Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΕΣΠΕΝ σχεδιάζει να προχωρήσει σε συναντήσεις τόσο με την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων όσο και με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, εκθέτοντας τόσο τις απόψεις του όσο και αναδεικνύοντας την όλη «πρακτική δουλειά» που χρειάζεται προκειμένου να ισχύσει αποτελεσματικά το νέο πλαίσιο, δεδομένου ότι στην αρχική διατύπωση εντοπίζονται σημαντικά «κενά».
πηγή: news247.gr