Καταιγισμό διαμαρτυριών από τις ενώσεις των καθηγητών και φροντιστηρίων άλλα κυρίως από γονείς και μαθητές έχουν ξεσηκώσει τα χθεσινά εξαιρετικά δύσκολα, πολύπλοκα, και μακροσκελή τόσο στην εκφώνηση όσο και στις απαιτούμενες απαντήσεις, θέματα Φυσικής (της κατεύθυνσης θετικών επιστημών και επιστημών υγείας) και Ιστορίας ( θεωρητική κατεύθυνση ).
Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο Ένωση Ελλήνων Φυσικών όσο και η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών – Φροντιστών Ελλάδας επισημαίνουν ότι ο κανονικός χρόνος απάντησης των θεμάτων θα πρέπει να ξεπερνούσε τις 4 ώρες, καθώς οι πολύ έμπειροι καθηγητές χρειάσθηκαν για την επίλυση του 2-2,5 ώρες . Όπως σημειώνει η ΟΕΦΕ “Ο χρόνος επίλυσής τους ξεπερνά κατά πολύ τις 3 ώρες κάτι που γίνεται εύκολα και γρήγορα αντιληπτό – Μια «υπερπαραγωγή» από αυτές που έχουν «κουράσει»”
Το “ μπάχαλο” στα θέματα της Φυσικής κατήγγειλε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, και η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών – Φροντιστών Ελλάδας ( ΟΕΦΕ) η οποία στη δική της ανακοίνωση μιλάει επίσης για θέματα «υπερπαραγωγή» , πολλά και δύσκολα θέματα γεμάτα ανούσιες και αχρείαστες παγίδες, ενώ τα χαρακτηρίζει ως τα «δυσκολότερα των τελευταίων ετών».
Όλη η ανακοίνωση της ΟΕΦΕ
• Πολλά και δύσκολα θέματα γεμάτα ανούσιες και αχρείαστες παγίδες. Δυσκολότερα των τελευταίων ετών.
• Ο χρόνος επίλυσής τους ξεπερνά κατά πολύ τις 3 ώρες κάτι που γίνεται εύκολα και γρήγορα αντιληπτό.
• Δεν υπήρχε διαβάθμιση θεμάτων, με αποτέλεσμα να αδικηθούν οι μαθητές με μεσαίες βαθμολογίες.
• Ο βαθμός δυσκολίας τους δεν ανταποκρίνεται στον αριθμό ωρών διδασκαλίας της φυσικής στο Λύκειο.
• Δεν έλαβαν υπόψη τις σημερινές καιρικές συνθήκες για να κινηθούν ανάλογα.
ΘΕΜΑ Α (25 ΜΟΝΑΔΕΣ)
Απαιτούσε πολύ καλή γνώση της θεωρίας με έμφαση στις λεπτομέρειες.
ΘΕΜΑ Β (25 ΜΟΝΑΔΕΣ)
Πρόκειται για τρεις συνδυαστικές ασκήσεις η επεξεργασία των οποίων απαιτεί αρκετούς ποσοτικούς υπολογισμούς.
ΘΕΜΑ Γ (25 ΜΟΝΑΔΕΣ)
Μεγάλο και απαιτητικό για Γ θέμα. Στο Γ2 ζητήθηκε απόδειξη μετά από δεκαετίες.
ΘΕΜΑ Δ (25 ΜΟΝΑΔΕΣ)
Μια «υπερπαραγωγή» από αυτές που έχουν «κουράσει». Πρόκειται για δυο πυκνογραμμένες σελίδες με διψήφιο αριθμό ερωτημάτων που απαιτούν εξαιρετικά καλή γνώση της Α΄ και της Β΄ Λυκείου!
Σύμφωνα με τον ΟΕΦΕ τα θέματα χαρακτηρίζονται απαιτητικά, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, εξέταζαν μεγάλο εύρος της ύλης και αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμη και τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι «αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις».
Όπως αναφέρει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών “μελετώντας τα θέματα του μαθήματος Φυσική Προσανατολισμού παρατηρούμε ότι προέρχονται από μεγάλο εύρος της εξεταστέας ύλης και απευθύνονται σε παιδιά που έχουν μελετήσει ουσιαστικά. Ταυτόχρονα όμως αισθανθήκαμε έκπληξη και απογοήτευση.”
Έκπληξη γιατί:
- Τα ερωτήματα Α1 και Α3 του ΘΕΜΑΤΟΣ Α δεν απαιτούν μόνο ανάκληση γνώσεων θεωρίας αλλά και συλλογισμό. Μοιάζουν με μικρής έκτασης “ασκήσεις” και όχι με ερωτήσεις ΘΕΜΑΤΟΣ Α.
- Οι λεγόμενες «υπερπαραγωγές» εμφανίστηκαν και στο ΘΕΜΑ Β (Β3).
- Το ΘΕΜΑ Γ μοιάζει διαφορετικό από το σύνολο των θεμάτων, είναι βατό, εμπεριέχει θεωρία, αλλά αυτή η διαφορετικότητα θα προκαλέσει προβλήματα στη διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων.
- Το ΘΕΜΑ Δ είναι ο ορισμός των «υπερπαραγωγών». Αν συμμετείχε σε διαγωνισμό «υπερπαραγωγών», θα βραβευόταν. Δυστυχώς όμως είναι ΘΕΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ.
Απογοήτευση γιατί:
- Η έκταση των θεμάτων είναι ιδιαιτέρως αυξημένη, ιδιαίτερα σήμερα, που υπάρχει και κλιματολογική επιβάρυνση. Έτσι, ο διαθέσιμος χρόνος δεν ήταν επαρκής.
- Δεν υπάρχει διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων, με προφανές αποτέλεσμα τη «σαλαμοποίηση» των βαθμολογιών των παιδιών «προς τα κάτω».
- Οι θεματοδότριες/θεματοδότες δεν φαίνεται να ενστερνίζονται την αποφυγή των λεγόμενων «υπερπαραγωγών», οι οποίες τρομοκρατούν τα παιδιά, τα απομακρύνουν από το γνωστικό αντικείμενο και απέχουν πολύ από τις οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος. Έτσι, απαξιώνεται η διδασκαλία του μαθήματος στο δημόσιο Σχολείο και ο σεβασμός στους συντελεστές του.
Όσον αφορά στα θέματα της Ιστορίας τα θέματα χαρακτηρίζονται απαιτητικά, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, εξέταζαν μεγάλο εύρος της ύλης με τρόπο που δεν έχει διαδεχθεί στα σχολεία και αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμη και τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.
Η ανακοίνωση του ΟΕΦΕ
«Στο ΘΕΜΑ Α1 που παραδοσιακά εξετάζει κατανόηση ιστορικών όρων ζητήθηκαν δύο όροι που δεν είχαν τεθεί ποτέ πιο πριν στις εξετάσεις (Μακεδονική Επιτροπή και «σκωρίες»), ενώ ο τρίτος όρος (Συμφωνία Μουρνιών) είχε ζητηθεί στις επαναληπτικές Πανελλήνιες εξετάσεις του 2017. Η σωστή περιγραφή των όρων αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές.
Το ΘΕΜΑ Α2 δόθηκε ως ερώτηση κλειστού τύπου με τη μορφή ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια. Οι προτάσεις α, β, δ μπορούν να θεωρηθούν ως σαφείς, ενώ οι προτάσεις γ και ε σίγουρα θα δημιουργήσουν ζητήματα στους μαθητές καθώς η διατύπωσή τους είναι προβληματική.
Το ΘΕΜΑ Β1 ήταν σαφές και απλό και απαιτούσε απάντηση από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου (σελ.52, ενότητα 6).
Το ΘΕΜΑ Β2 ήταν «επανάληψη» ερωτήματος που είχε τεθεί και στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2008, με την απάντηση να προκύπτει από δύο διαδοχικές ενότητες του σχολικού βιβλίου (σελ. 217-218 του σχολικού βιβλίου).
Το ΘΕΜΑ Γ1 είναι χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με δύο παραθέματα προς εξέταση. Το υποερώτημα α ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και να απαντήσουν στηριγμένοι σε άλλο απόσπασμα του σχολικού από αυτό που απαιτεί η απάντηση, ενώ το β υποερώτημα δεν έκρυβε δυσκολίες.
Το ΘΕΜΑ Δ1 – πιο απαιτητικό από το Γ1 – ήταν επίσης χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με τρία παραθέματα προς εξέταση. Και τα δύο υποερωτήματα ήταν σαφή με την απάντηση να βρίσκεται σε διαδοχικές σελίδες του σχολικού βιβλίου (σελ.60-61).
Γενικά, το φετινό διαγώνισμα της Ιστορίας ήταν το πιο απαιτητικό των τελευταίων ετών, απαιτούσε μακροσκελείς απαντήσεις και αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις.
Μιλώντας στο Action24 ο Πύρος Δαμιανός, Φυσικός και μέλος ΟΕΦΕ είπε . «Σήμερα για τη Φυσική ήταν μια άτυχη μέρα για τη θεματοδοσία. Τα θέματα ήταν απίστευτα πολλά. Αν τα πάρουμε ένα-ένα, είναι όλα βατά, συζητήσιμα. Ο συνδυασμός τους όμως είναι ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα», είπε ο κ. Δαμιανός. «Όταν ένας έμπειρος καθηγητής θέλει πάνω από δύο ώρες για να το απαντήσει έτσι όπως πρέπει, ένας διαβασμένος μαθητής θέλει πάνω από τέσσερις ώρες», τόνισε στη συνέχεια. Οπως σημείωσε , την ευθύνη έχουν οι θεματοδότες, οι οποίοι έβαλαν μικρές “παγίδες” στους εξεταζόμενους: «Φταίνε αποκλειστικά οι θεματοδότες για αυτά τα θέματα. Έβαλαν μικρές “παγίδες”, συνεπώς ο μαθητής έπρεπε να είναι προσεκτικός σε κάθε λέξη που διάβαζε και να απαντήσει πάρα πολλά πράγματα», είπε.
ΑΘΗΝΑ984