Αίσθηση προκαλεί η σύγκριση στην οποία προέβη ο γνωστός Βρετανός ηθοποιόςΣτίβεν Φράι, ο οποίος παρομοίασε την αφαίρεση της Αψίδας του Θριάμβου από τους Ναζί κατά τη διάρκεια κατοχής της Γαλλίας, με την πράξη αφαίρεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν.
Όμως, όπως υπογράμμισε, «οι Ναζί ήταν μια δύναμη κατοχής» και πρόσθεσε «Ποιο δικαίωμα είχαν να παραχωρήσουν τμήματα της Γαλλίας; Δεν ήταν δικά τους για να τα χαρίσουν».
Ο Φράι , όπως σχολιάζει η βρετανική εφημερίδα Guardian, έκανε το σχόλιο αυτό στην αυστραλιανή τηλεοπτική σειρά «Stuff the British Stole»,«πράγματα που έκλεψαν οι Βρετανοί», η οποία προβάλλεται από το ABC το βράδυ της Δευτέρας, για να τονίσει πως η επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα θα αποτελούσε μια «αριστοκρατική κίνηση» του Βρετανικού Μουσείου.
Ο Στίβεν Φράι, γνωστός υποστηρικτής της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα, επιχείρησε να ενισχύσει τη θέση του ότι τα Γλυπτά ανήκουν στον φυσικό τους χώρο, δηλαδή στον Παρθενώνα και πρέπει να επιστραφούν. ωστόσο υπογράμμισε πως θα έπρεπε να επιστραφούν καθώς «υπάρχει μια ιερότητα για αυτά τα Γλυπτά» από την Αθήνα.
Ωστόσο, η σύγκριση με την Αψίδα του Θριάμβου θεωρήθηκε υπερβολική από κάποιους, καθώς η σύγκριση με τη ναζιστική κατοχή εγείρει ισχυρές συναισθηματικές και ιστορικές ανησυχίες. Ο ηθοποιός ανέφερε ότι ακόμα και αν υπήρχε κάποιο «έγκυρο και λεπτομερές έγγραφο» που έδινε άδεια στον Λόρδο Έλγιν να αφαιρέσει τα μάρμαρα του Παρθενώνα από την Ακρόπολη το 1802, «θα ήταν σαν να λέμε ότι η Γερμανία έχει έγγραφο που αποδεικνύει ότι της ανήκει η Αψίδα του Θριάμβου».
Ο Φράι υπενθύμισε πως πριν λίγες ημέρες η Τουρκία απέρριψε τον ισχυρισμό ότι ο Βρετανός λόρδος είχε λάβει άδεια από τις οθωμανικές αρχές να αφαιρέσει τυχόν αρχαιότητες από την Ακρόπολη.
Ο γνωστός ηθοποιός και συγγραφέας έχει κάνει εκστρατεία για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα και το 2023 είχε δηλώσει ότι η απομάκρυνσή τους ήταν ίδια με την «αφαίρεση του Πύργου του Άιφελ από το Παρίσι ή του Στόουνχεντζ από το Σάλσμπερι».
πηγή: ertnews.gr