Αρχαιολογικά ευρήματα της Πιερίας που βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (ΑΜΘ) επιστρέφουν στην επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής και των τριών εκπροσώπων τους στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Σύμφωνα με την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που βρέθηκε σήμερα στην τελετή απόδοσης στο κοινό της επισκέψιμης Μουσειακής Αποθήκης, οι διαδικασίες για την επιστροφή των αρχαιοτήτων θα ξεκινήσουν στις 18 Ιουλίου, μετά από συζητήσεις μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πιερίας και του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. «Στο χώρο αυτό, θα γίνει μία έκθεση η οποία θα μείνει, από τα ευρήματα τα οποία σήμερα φυλάσσονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Είναι αυτό το οποίο δικαιούται η Πιερία, είναι αυτό το οποίο δικαιούται ο Μακρύγιαλος και ήρθε πλήρωμα του χρόνου για να μπορούμε να το κάνουμε», τόνισε η Λίνα Μενδώνη.
Παράλληλα, όπως είπε η υπουργός, ευρήματα της περιοχής τα οποία φυλάσσονται και συντηρούνται με τον καλύτερο τρόπο στα εξαιρετικά -όπως τα χαρακτήρισε- εργαστήρια του ΑΜΘ, θα βγουν από την αποθήκη και θα αποτελέσουν αντικείμενο μόνιμης έκθεσης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. «Θα υπάρχουν δηλαδή δύο εκθέσεις: Μία που θα είναι εδώ και θα μείνει εδώ και μία άλλη που θα είναι μόνιμη έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ακριβώς γιατί οι επισκέπτες του, ακόμα κι αν δεν είχαν σκοπό να έρθουν εδώ, να μπορούν να τα δουν, να εντυπωσιαστούν και να έρθουν», είπε, υπογραμμίζοντας ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης είναι το μητροπολιτικό μουσείο της Βόρειας Ελλάδας που εκπροσωπεί όλη την περιοχή.
«Η απόδοση στο κοινό της Μουσειακής Αποθήκης Μακρυγιάλου καθυστέρησε», όπως παραδέχτηκε η κ. Μενδώνη, ωστόσο, με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που εξασφάλισε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, «το παρηκμασμένο κτήριο που αντίκρισε για πρώτη φορά πριν από πέντε χρόνια, σήμερα επιτέλους αποτελεί μία σύγχρονη μουσειακή αποθήκη».
Όσο για το αίτημα της τοπικής αυτοδιοίκησης ο συγκεκριμένος χώρος να γίνει μουσείο, η Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι η σωστή λειτουργία αυτού του χώρου ως «museum storage» -όπως έχει περάσει στη διεθνή βιβλιογραφία, αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την περιοχή. «Όταν ξεκινήσαμε να φτιάξουμε εδώ τη μουσειακή αποθήκη, δεν το κάναμε γιατί θέλαμε να υποτιμήσουμε την περιοχή δημιουργώντας μία αποθήκη και όχι ένα μουσείο. Σήμερα, στη διεθνή τάση του πολιτισμού, αυτό το οποίο θέλουν οι επισκέπτες μιας περιοχής, δεν είναι να βλέπουν αρχαία αντικείμενα τέχνης σε βιτρίνες, αλλά τη διαδικασία στην οποία υποβάλλονται αυτά τα πολιτιστικά αγαθά από το πλύσιμο, τη συντήρηση, το πώς ταξινομούνται στις αποθήκες. Τα παιδιά να έρχονται και να βλέπουν αυτή τη διαδικασία. Είναι η σύγχρονη μουσειακή τάση κι αυτό έγινε για να πρωτοπορήσει η περιοχή», τόνισε.
Άφησε ωστόσο ανοιχτό το ενδεχόμενο να αλλάξει η …ταμπέλα του χώρου αν επιμείνουν στο αίτημά τους, ωστόσο, όπως είπε, «σημασία έχει είτε ως μουσειακή αποθήκη όπως τη λέμε εμείς πια στον επιστημονικό τομέα, είτε ως μουσείο, να είναι ζωντανή, να έρχονται τα παιδιά, να έρχονται Έλληνες και ξένοι επισκέπτες και να βλέπουν τη διαδικασία της συντήρησης αυτών των ευρημάτων και αυτό σημαίνει μία διαρκή ανανέωση των αγαθών που τους δείχνουμε, των ευρημάτων, των αρχαιοτήτων».