Το «πράσινο φως» στον σχεδιασμό του υπουργείου Εργασίας για τη νέα διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού, αναμένεται να δώσει το υπουργικό σύμβούλιο στην σημερινή συνεδρίαση του, η οποία θα ξεκινήσει στις 11 το πρωί.
Ο νέος τρόπος καθορισμού των κατώτατων αποδοχών, με ορίζοντα εφαρμογής από το 2028, θα κυρωθεί νομοθετικά έως το τέλος του τρέχοντος έτους, στο πλαίσιο νομοσχεδίου για την υιοθέτηση της Κοινοτικής Οδηγίας περί επαρκών κατώτατων μισθών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο δεύτερος άξονας του νομοσχεδίου, θα αφορά -στο πλαίσιο της ίδιας Οδηγίας -την αύξηση στο 80% του ποσοστού των εργαζομένων που πρέπει να καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, η υπό προώθηση νομοθετική ρύθμιση περιλαμβάνει τέσσερις καινοτομίες:
– Την ασφάλεια, καθώς προβλέπεται ρητά ότι δεν μπορεί να υπάρξει μείωση του κατώτατου μισθού.
– Τη σύνδεση του κατώτατου μισθού με τα πραγματικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας, με βάση υπολογισμού τον πληθωρισμό και την παραγωγικότητα της οικονομίας, μέσω αυτόματου μηχανισμού
– Την χρήση αντικειμενικών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ και
– την κάλυψη -για πρώτη φορά- και των δημοσίων υπαλλήλων.
Συνδικάτα: Έξι παγίδες και αντιδράσεις
Τα συνδικάτα, έχουν ήδη εκφράσει την διαφωνία τους και έχουν προκηρύξει Γενική Απεργία για τις 20 Νοεμβρίου, επισημαίνοντας ότι:
-Διατηρείται το μνημονιακό καθεστώς με την αφαίρεση του δικαιώματος των κοινωνικών εταίρων να διαβουλεύονται και να αποφασίζουν επί του κατώτατου μισθού.
– Προβλέπεται ακόμη και το “πάγωμα” των κατώτατων αποδοχών σε περίπτωση που κριθεί ότι η οικονομική συγκυρία δεν εννοεί την χορήγηση αύξησης.
– Το νέο σύστημα καθιερώνει έναν μόνιμο κόφτη, ένα αυτόματο μισθολογικό πλαφόν, για τους μισθούς των εργαζομένων.
– Οι όποιες αλλαγές, ακόμη κι αν ήταν θετικές, έχουν ορίζοντα εφαρμογής από το 2028 και μετά.
Επομένως, συνεχίζεται η χρήση του ισχύοντος -ανεπαρκούς όπως έχει αποδειχθεί- μοντέλου υπολογισμού του κατώτατου μισθού, ενώ οι πραγματικοί μισθοί είναι μικρότεροι κατά 14% σε σχέση με το 2011 και φυσικά δεν καλύπτονται οι βαριές εισοδηματικές απώλειες που έχουν υποστεί οι εργαζόμενοι εξαιτίας της ακρίβειας.
– Το νέο σύστημα εγκλωβίζει το σύνολο των μισθωτών της χώρας τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, με τους δεύτερους μάλιστα να λαμβάνουν 12 αντί για 14 μισθούς ετησίως, δεδομένου ότι παραμένει η μνημονιακή πρόβλεψη για κατάργηση των Δώρων.
– Δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη για την αποκατάσταση των κλαδικών συμβάσεων, οι οποίες αντί για το 80% των εργαζομένων που προβλέπει η κοινοτική οδηγία, καλύπτουν λιγότερο από το 30%.
Παράλληλα, φέτος έχουν υπογραφεί μόλις οκτώ εθνικές κλαδικές ή ομοιοπεπαγγελματικές συμβάσεις εργασίας, εκ των οποίων υποχρεωτικές έχουν κηρυχθεί οι δύο…
Επιπλέον, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, η κυβερνητική πολιτική στο ακανθώδες ζήτημα της εισοδηματικής επάρκειας δεν αντέχει στην δοκιμασία “της οικονομίας της καθημερινότητας”, δεδομένου ότι:
– Η τελευταία αύξηση του κατώτατου μισθού δεν υπερβαίνει το 1,3 € την ημέρα.
– Σύμφωνα με στοιχεία της Επιθεώρησης Εργασίας μια στις 4 επιχειρήσεις δεν κατέβαλε ούτε αυτή την περιορισμένη αύξηση του κατώτατου μισθού.
– Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΕΦΚΑ, ο μέσος μισθός περιορίζεται στα 1.296 € μικτά, (1.118 € καθαρά) .
– Μόνο το ενοίκιο απορροφά το 55,9% του μισθού.
– Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) η Ελλάδα κατέχει πλέον την τελευταία θέση στην Ε.Ε. με βάση το μέσο μισθό ανά δεδουλευμένη ώρα εργασίας υπολογισμένη σε όρους αγοραστικής δύναμης.
– Βάσει των στοιχείων της Eurostat, το 26,3% των Ελλήνων (742.000 νοικοκυριά ή 2.658.400 άτομα) ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.
ΑΘΗΝΑ 984