Καθημερινό φαινόμενο αποτελούν οι περιπτώσεις «ηλεκτρονικών καταστημάτων» τα οποία με δέλεαρ τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε προϊόντα-κράχτες, ειδικά σε κινητά τηλέφωνα, διάφορα είδη τεχνολογίας, σε επώνυμα ρούχα και υποδήματα, αναλαμβάνουν παραγγελίες χιλιάδων ευρώ τις οποίες δεν εξυπηρετούν, ενώ δεν επιστρέφουν τα χρήματα στους πελάτες τους και γίνονται “καπνός”.
Τέτοια φαινόμενα υπήρχαν και πριν την πανδημία, ωστόσο οι περιπτώσεις αυξήθηκαν δραματικά μετά από το lockdown του περασμένου Μαρτίου και της έκρηξης που αυτό έφερε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Επιχειρήσεις, διαφημίζουν προϊόντα σε τιμές χαμηλότερες κατά το ήμισυ απ’ αυτές του ανταγωνισμού, τα οποία είναι συνήθως διαθέσιμα μετά από παραγγελία και υποτίθεται ότι παραδίδονται μετά από ορισμένες εργάσιμες ημέρες. Μόνο που τα προϊόντα δεν παραδίδονται ποτέ. Τα καταστηματα αυτά μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης, προβάλλοντας διάφορες δικαιολογίες και ταυτόχρονα δεν επιστρέφουν τα ποσά που έχουν προεισπράξει.
«Ο καταναλωτής πρέπει να κάνει μια σταδιακή έρευνα αγοράς πριν τις αγορές του, προκριμένου να μην πέσει θύμα εξαπάτησης.
Να ψάξει να βρει αν υπάρχουν σχόλια και πληροφορίες για τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Αυτή είναι μια ασφαλής μέθοδος για να προφυλαχθούμε”, δήλωσε στον Αθήνα 9.84 ο Διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βασίλης Παπακώστας, προσθέτοντας παράλληλα ότι “ο καταναλωτής πρέπει επίσης να ελέγχει τακτικά τους τραπεζικούς του λογαριασμούς για τυχόν ασυνήθιστες συναλλαγές”.
Άλλαξαν μεθοδολογία
Η τακτική των επιτήδειων φαίνεται πως το τελευταίο διάστημα έχει αλλάξει μιας και οι υποψιασμένοι καταναλωτές έχουν πλέον πληθύνει. Μέχρι πριν από λίγους μήνες επιχειρούσαν να αποσπάσουν ποσά από 50-600 ευρώ, ανάλογα τα είδη. Αντιθέτως, η νέα τακτική προσβλέπει στην προσέλκυση των πολλών και στην «αλίευση» τους με «fast track» διαδικασίες.
« Αποσκοπούν στο να προσεγγίσουν πολλούς ανθρώπους. Περισσότερες συναλλαγές με μικρότερα ποσά. Μπορεί να βγάλουν μια ελκυστική προσφορά για λίγες μέρες, ή ίσως και ώρες, σε συγκεκριμένες ποσότητες, προκειμένου ο καταναλωτής να βιαστεί να προβεί σε κάποια αγορά», τόνισε ο Διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, καλώντας τους χρήστες καταναλωτές να είναι επιφυλακτικοί στις πολύ χαμηλές προσφορές και να κάνουν έρευνα αγοράς» πριν βιαστούν να αγοράσουν.
Ειδικότερα, οι υποψήφιοι αγοραστές μέσω του Διαδικτύου θα πρέπει να προσέχουν τα εξής:
Να ελέγχουν τακτικά τους λογαριασμούς τους στο διαδίκτυο.
Να ελέγχουν τακτικά τον τραπεζικό τους λογαριασμό και να ειδοποιούν τυχόν ύποπτη δραστηριότητα στην τράπεζά τους
Η τράπεζά τους δεν θα τους ζητήσει ποτέ ευαίσθητες πληροφορίες, όπως τα διαπιστευτήρια του λογαριασμού τους μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Αν μια προσφορά ακούγεται πολύ καλή για να είναι αλήθεια, είναι σχεδόν πάντα μια απάτη.
Να Διατηρήσουν τα προσωπικά τους δεδομένα ασφαλή.
Να είναι πολύ προσεκτικοί σχετικά με την ποσότητα προσωπικών πληροφοριών που μοιράζονται σε ιστότοπους κοινωνικών δικτύων. Οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες και τις εικόνες τους για να δημιουργήσουν μια ψεύτικη ταυτότητα ή για να τους στοχεύσουν με μια απάτη.
Αν νομίζουν ότι έχουν δώσει τα στοιχεία του λογαριασμού τους σε έναν απατεώνα, τότε να επικοινωνούν αμέσως με την τράπεζά τους.
Να αναφέρουν πάντα τυχόν ύποπτη προσπάθεια απάτης στην αστυνομία, ακόμα κι αν δεν έπεσαν θύμα της απάτης.
Πηγή: athina984.gr