Σχεδόν 50.000 μέλη του Συνδικάτου «International Longshoremen’s Association» (ILA) ξεκίνησαν από σήμερα απεργία στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου στις ΗΠΑ, σταματώντας τη ροή πολλών από τις εισαγωγές και εξαγωγές της χώρας σε αυτό που θα μπορούσε να γίνει η απεργία με τις μεγαλύτερες επιπτώσεις εδώ και δεκαετίες.
Φαίνεται ότι υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ των απαιτήσεων του συνδικάτου και της προσφοράς της «United Maritime Alliance» (USMX), η οποία αντιπροσωπεύει τις κύριες ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς και φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών και οργανισμούς λιμένων.
Στο κάδρο οι ελλείψεις σε εισαγόμενα προϊόντα
Ανάλογα με τη διάρκειά της η απεργία, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελλείψεις καταναλωτικών και βιομηχανικών αγαθών, που θα μπορούσαν στη συνέχεια να οδηγήσουν σε αυξήσεις των τιμών. Θα μπορούσε επίσης να σηματοδοτήσει μια οπισθοδρόμηση στην οικονομία, η οποία έχει δείξει σημάδια ανάκαμψης από διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκαν από την πανδημία που οδήγησαν σε έξαρση του πληθωρισμού.
Το Πορτ Γουίλμινγκτον στο Ντέλαγουερ θεωρείται ως η πύλη εισόδου για τις μπανάνες που εισάγονται στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με το American Farm Bureau, 1,2 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι μπανανών εισέρχονται από τα λιμάνια που γίνονται οι απεργίες, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο των μπανανών που καταναλώνονται στην χώρα.
Και πολλά μη ευπαθή αγαθά, όπως έπιπλα και συσκευές, εισάγονται επίσης μέσω των λιμένων που γίνονται οι απεργίες.
Χάσμα μεταξύ των αιτημάτων και των προτάσεων
Αυτή είναι η πρώτη απεργία σε αυτά τα λιμάνια από το 1977. Ενώ το συνδικάτο λέει ότι υπάρχουν περίπου 50.000 μέλη που καλύπτονται από το συμβόλαιο, το USMX ανεβάζει τον αριθμό των λιμενικών θέσεων εργασίας κοντά στις 25.000.
Η USMX έχει παραπονεθεί ότι το Συνδικάτο δεν διαπραγματεύεται καλόπιστα, λέγοντας ότι οι δύο πλευρές δεν έχουν συναντηθεί από τον Ιούνιο. Η USMX δήλωσε τη Δευτέρα ότι αύξησε την προσφορά της για αυξήσεις μισθών άνω του 50% σε σχέση με το προτεινόμενο εξαετές συμβόλαιο, αλλά ένα άτομο που γνωρίζει τις διαπραγματεύσεις είπε ότι η προσφορά είχε απορριφθεί από το συνδικάτο. Η ILA φέρεται να απαιτεί ετήσιες αυξήσεις μισθών συνολικά 77% καθ’ όλη τη διάρκεια του συμβολαίου, με τον κορυφαίο μισθό να αυξάνεται από 39 δολάρια την ώρα σε 69 δολάρια την ώρα.
Υπάρχουν επίσης διαφωνίες μεταξύ του σωματείου και της διοίκησης για τη χρήση αυτοματισμών στα λιμάνια, κάτι που σύμφωνα με το σωματείο θα κοστίσει τη δουλειά σε ορισμένα μέλη. Η USMX είπε ότι προσφέρεται να διατηρήσει τους ίδιους όρους στις συμβάσεις για τη χρήση του αυτοματισμού.
Το συνδικάτο λέει ότι συνέχισε να συνομιλεί με το USMX, απλώς όχι σε διαπραγματεύσεις πρόσωπο με πρόσωπο. Πριν από την απεργία, είπε ότι η διοίκηση γνωρίζει τι απαιτεί για να επιτευχθεί μια συμφωνία και ότι για οποιαδήποτε απεργία θα φταίει η διοίκηση και όχι το σωματείο. Είπε ότι οι απαιτήσεις της είναι λογικές, δεδομένου του επιπέδου κερδών στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Νευρικότητα επικρατεί στις επιχειρήσεις
Καθηλωμένοι στο περιθώριο και παρακολουθώντας με μεγάλη ανησυχία είναι οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την κυκλοφορία των εμπορευμάτων.
Περισσότεροι από 200 επιχειρηματικοί όμιλοι έστειλαν επιστολή στον Λευκό Οίκο την περασμένη εβδομάδα ζητώντας από την κυβέρνηση Μπάιντεν να παρέμβει για να αποτρέψει την απεργία, λέγοντας ότι η χώρα βασίζεται στη μεταφορά τόσο των εισαγωγών όσο και των εξαγωγών μέσω αυτών των λιμανιών.
«Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται η αλυσίδα εφοδιασμού, οι εταιρείες και οι εργαζόμενοι είναι μια απεργία ή άλλες διακοπές λόγω μιας συνεχιζόμενης εργασιακής διαπραγμάτευσης», έγραφε η επιστολή.
Το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ έστειλε μια επακόλουθη επιστολή τη Δευτέρα καλώντας τον Πρόεδρο Τζο Μπάιντεν να ασκήσει εξουσίες βάσει αυτού που είναι γνωστός ως νόμος Ταφτ-Χάρτλεϊ, του 1947, που συντάχθηκε για να σταματήσει την απεργία τω ν λιμενεργατών που πραγματοποιούνταν τότε. Ο Πρόεδρος George W. Bush εφάρμοσε τον νόμο το 2002 για να σταματήσει το λουκέτο 11 ημερών των μελών του συνδικάτου στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής.
Όμως ο Μπάιντεν είπε στους δημοσιογράφους την Κυριακή ότι δεν έχει καμία πρόθεση να χρησιμοποιήσει τις εξουσίες που έχει υπό τον Ταφτ-Χάρτλεϊ.
Δεν είναι επίσης σαφές εάν η απλή διαταγή επιστροφής των μελών του συνδικάτου στην εργασία θα οδηγούσε πραγματικά το φορτίο στις αποβάθρες.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους οι εργαζόμενοι μπορούν να επιβραδύνουν τη ροή των εμπορευμάτων ακολουθώντας αυστηρά τους κανόνες της τρέχουσας σύμβασης.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιλαμβάνονται το πρόβλημα που θα προκύψει εάν ο Μπάιντεν να διατάξει το συνδικάτο να επιστρέψει στη δουλειά, δήλωσε ο Peter Tirschwell, στέλεχος της S&P Global Market Intelligence και πρόεδρος της ναυτιλιακής TPM. «Ένας ανώτερος θαλάσσιος μεταφορέας μου είπε χθες: «Αν αναγκαστούν να επιστρέψουν στη δουλειά, μπορούν να κάνουν τη ζωή άθλια για όλους», είπε στο CNNi την περασμένη εβδομάδα.
πηγή: cnn.gr