Όταν ο Kevin Systrom και ο Mike Krieger δημιούργησαν το Instagram, οδήγησαν -χωρίς να το περιμένουν- το κύμα μιας μεγάλης τεχνολογικής αλλαγής, μέσω ενός απλού βοηθητικού προγράμματος.
Καθώς το iPhone είχε θέσει τα θεμέλια της ταχείας ανόδου της φωτογραφίας με τα smartphone, το δίδυμο έφτιαξε μια εφαρμογή που πρόσφερε δωρεάν φίλτρα για να βελτιώσει τον τρόπο εμφάνισης αυτών των στιγμιότυπων.
Τα χαρακτηριστικά κοινωνικής δικτύωσης που θα μετέτρεπαν το Instagram σε ένα από τα πιο επιτυχημένα καταναλωτικά προϊόντα όλων των εποχών ήρθαν αργότερα. «Το Instagram για πολλούς ανθρώπους ήταν πρώτα απ’ όλα μια εφαρμογή φίλτρων και μετά ένα κοινωνικό δίκτυο», λέει ο Systrom. «Είναι αρκετά σαφές για μένα ότι τα καλύτερα social media συνήθως ξεκίνησαν ως βοηθητικό πρόγραμμα, κάνοντας κάτι άλλο και κατά κάποιο τρόπο εξελίχθηκαν σε κοινωνικό δίκτυο με την πάροδο του χρόνου».
Οι ιδρυτές του Instagram «προσπέρασαν» παρόμοιες εφαρμογές φωτογραφίας και έγιναν «βασιλιάδες» στους τεχνολογικούς κύκλους —και συνάμα πολύ πλούσιοι— πουλώντας το Instagram στο Facebook το 2012.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την αποχώρησή τους, έπειτα από διαφωνίες με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Meta Platforms Inc. Mark Zuckerberg σχετικά με την κατεύθυνση του Instagram, ο 39χρονος Systrom, και ο 37χρονος Krieger, ενώνουν ξανά τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν κάτι νέο: μια εφαρμογή ανάγνωσης ειδήσεων που ονομάζεται Artifact. Μια εφαρμογής που υπόσχεται «εξατομικευμένη ροή ειδήσεων», με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
Μακροπρόθεσμη ελπίδα για τους δύο άνδρες είναι να αναπαραχθεί η επιτυχία του Instagram ως κοινωνικό δίκτυο, αλλά αρχικά το Artifact βασίζεται στην ιδέα στο χτίσιμο ενός απλού και χρήσιμου εργαλείου. Η εφαρμογή επικεντρώνεται σε μια ροή ειδήσεων με δυνατότητα κύλισης, εξατομικευμένη για το γούστο κάθε αναγνώστη. Οι χρήστες πρέπει να εισάγουν τουλάχιστον 10 κατηγορίες ειδήσεων που τους ενδιαφέρουν (π.χ. πολιτική, NFL, διάστημα) και τις δημοσιεύσεις που τους ενδιαφέρουν.
Στη συνέχεια, οι αλγόριθμοι παρακολουθούν τη συμπεριφορά των χρηστών και καθορίζουν ποια άρθρα θα τους εμφανίσουν. Η εφαρμογή ζητά από τους αναγνώστες να κάνουν κλικ σε τουλάχιστον 25 άρθρα σε διάστημα δύο εβδομάδων, ώστε να μπορεί να εξατομικεύσει τις προσφορές της, εμφανίζοντας την πρόοδό τους στην κάτω δεξιά γωνία της σελίδας. Στη συνέχεια, το Artifact θα ενσωματώσει κοινωνικά χαρακτηριστικά, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να συζητούν τι διαβάζουν με άλλους χρήστες. «Ας ελπίσουμε ότι θα εξελιχθεί σε ένα κοινωνικό δίκτυο», λέει ο Systrom.
Αυτό το είδος εφαρμογής δεν είναι μια ιδιαίτερα πρωτότυπη ιδέα. Ένας προφανής —και τρομακτικός— ανταγωνιστής είναι το Apple News, το οποίο έχει το ευδιάκριτο πλεονέκτημα να είναι εγκατεστημένο σε κάθε iPhone. Η οικοδόμηση ενός μεγάλου κοινωνικού δικτύου είναι επίσης δύσκολη, κυρίως λόγω της κυριαρχίας της Meta και άλλων κατεστημένων φορέων. Αλλά υπάρχει μια αίσθηση ευκαιρίας στον αέρα.
Το Facebook της Meta παραπαίει και αποσύρει τις ειδήσεις στην εφαρμογή του, τερματίζοντας τις συμφωνίες με εκδότες και ωθώντας περισσότερους ανθρώπους στα σύντομα βίντεο για να ανταγωνιστούν το TikTok. Εν τω μεταξύ, το Twitter, το οποίο έχει τη φήμη ότι είναι το προτιμώμενο κοινωνικό δίκτυο για τους εθισμένους στις ειδήσεις, βρίσκεται σε ύφεση από τότε που το αγόρασε ο Elon Musk τον Οκτώβριο, δημιουργώντας μια χούφτα ομοειδών που ελπίζουν να προσελκύσουν απογοητευμένους χρήστες που αναζητούν μια εναλλακτική. Αυτή μπορεί να είναι η καλύτερη στιγμή για τη δημιουργία ενός κοινωνικού δικτύου, ειδικά με επίκεντρο τις ειδήσεις.
Βέβαια, ο Systrom λέει ότι είναι επικεντρωμένος σε μια άλλη ιστορία που συναρπάζει τη Silicon Valley: την άνοδο των νέων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης. Οι πρόσφατες εξελίξεις στο λογισμικό AI έχουν βελτιώσει δραματικά τον τρόπο με τον οποίο οι υπολογιστές μπορούν να κατανοήσουν και να παράγουν κείμενο, το οποίο θα μπορούσε να αποδειχθεί χρήσιμο για μια εφαρμογή όπως το Artifact.
Αν και η τεχνητή νοημοσύνη είναι βασικό στοιχείο της βιομηχανίας τεχνολογίας εδώ και χρόνια, η τρέχουσα παραγωγή των λεγόμενων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργούν τη δική τους γραφή, φωτογραφίες ή βίντεο, έχει πείσει πολλούς ανθρώπους ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ένας μετασχηματισμός. Ο Systrom λέει ότι οι προηγμένες βελτιώσεις στη γλώσσα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις, όπως ακριβώς το iPhone εγκαινίασε την ευρύτερη οικονομία των εφαρμογών για κινητά. «Οι πόρτες συνήθως ανοίγουν όταν συμβαίνουν θεμελιώδεις τεχνολογικές αλλαγές», λέει.
Στην αρχή, ο Systrom βλέπει το Artifact να χρησιμοποιεί μια τέτοια τεχνολογία για να περιηγηθεί σε μια θάλασσα από τίτλους για να αποφασίσει ποιες ιστορίες θα θέλει να διαβάσει κάθε άτομο. Στο μέλλον, λέει, η εταιρεία του θα μπορούσε να δημιουργήσει το δικό της περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας λογισμικό δημιουργίας κειμένου για να συνοψίσει ή να αναλύσει σημαντικά γεγονότα ειδήσεων.
Η κατασκευή της τεχνολογίας είναι μόνο το πρώτο βήμα. Το Artifact θα χρειαστεί να δημιουργήσει ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο και, πιθανότατα, μια συναρπαστική πρόταση για τους συνεργάτες των μέσων ενημέρωσης, εάν η εφαρμογή συνεχίσει να επεκτείνεται. Οι Systrom και Krieger έχουν ορισμένα φυσικά πλεονεκτήματα, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού τους πλούτου – χρηματοδοτούν μόνοι τους το Artifact προς το παρόν – και την αναγνώριση των ονομάτων τους, κάτι που θα κάνει πολλούς ανθρώπους μέσα και γύρω από τη βιομηχανία της τεχνολογίας να δώσουν προσοχή.
ΠΗΓΗ:in.gr