Με επτά σημεία, τα οποία χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής εκ μέρους συνταξιούχων και ασφαλισμένων κατατέθηκε στη Βουλή το ασφαλιστικό νομοσχέδιο.
Πρόκειται για διατάξεις, οι οποίες προβλέπουν μείωση επικουρικών συντάξεων για δικαιούχους οι οποίοι συνταξιοδοτήθηκαν πρόωρα, βαριά πρόστιμα για συνταξιούχους που αναλαμβάνουν αδήλωτη εργασία, αναδρομική προσαύξηση της σύνταξης για όσους εξακολουθούν να εργάζονται, αλλά και ευνοϊκές ρυθμίσεις για την απασχόληση συμπολιτών μας με αναπηρία.
Σε κάθε περίπτωση, παραμένουν -παρά τις έντονες αντιδράσεις οι προβλέψεις για την φορολόγηση των παροχών από τα επαγγελματικά ταμεία και την αλλαγή του καθεστώτος λειτουργία των ταμείων αλληλοβοηθείας.
Ειδικότερα:
– Στις περιπτώσεις χορήγησης μειωμένης κύριας σύνταξης εφαρμόζεται μείωση στο τμήμα της επικουρικής σύνταξης που αφορά χρόνο ασφάλισης έως τις 31 Δεκεμβρίου 2014, σε ποσοστό ίσο με αυτό που επιβλήθηκε στην κύρια σύνταξη λόγω μειωμένου ορίου ηλικίας.
– Η επιβαλλόμενη χρηματική κύρωση στους συνταξιούχους του e-Ε.Φ.Κ.Α. εξ ιδίου δικαιώματος, που παραλείπουν να δηλώσουν στον Φορέα, πριν αναλάβουν υπακτέα στον φορέα απασχόληση, είναι ίση με 12 μηνιαίες όχι μόνο κύριες αλλά και επικουρικές συντάξεις.
– Παράλληλα, προβλέπεται η προσαύξηση της ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης (κύριας ή και επικουρικής) και η χορήγηση συμπληρωματικής εφάπαξ παροχής, βάσει του χρόνου ασφάλισης που δημιουργείται από την απασχόληση συνταξιούχου.
Μάλιστα, η πρόβλεψη αυτή ισχύει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου .2017 και καταλαμβάνει τους συνταξιούχους, οι οποίοι κατά την 12η Μαϊου 2016 συνέχισαν απασχολούμενοι χωρίς διακοπή και μετά την έναρξη ισχύος του ν.4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου), εφόσον από τις διατάξεις προβλέπεται αξιοποίηση του χρόνου απασχόλησης.
– Για την εργασία των ατόμων με αναπηρία που λαμβάνουν σύνταξη, αποφασίστηκε να μην επιβληθεί σε αυτή την κατηγορία η παρακράτηση του 10% επί του ετήσιου εισοδήματος από την εργασία που θα ισχύει για τους υπόλοιπους συνταξιούχους – εργαζόμενους, ενώ η απασχόληση δεν θα γίνεται με όρους τ. ΙΚΑ, καθώς περιλαμβάνουν εισοδηματικά κριτήρια που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην απασχόληση αρκετών αναπήρων.
– Η λήψη σύνταξης ή προνοιακής παροχής που συνδέεται με τη διαπίστωση σωματικής αναπηρίας, με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω, δεν στερεί από τον δικαιούχο το δικαίωμα εγγραφής στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α. ή σε επιμέρους Μητρώα που η Δ.Υ.Π.Α τηρεί για τον σκοπό αυτό, καθώς και την υπαγωγή στο άρθρο 2 του ν. 2643/1998 (Α’ 220), περί μέριμνας για την απασχόληση προστατευόμενων προσώπων.
– Υποχρεωτική ένταξη των Ταμείων Αλληλοβοήθειας από το 2025 στο καθεστώς λειτουργίας των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης. Οι διοικήσεις και οι ασφαλισμένοι των Ταμείων Αλληλοβοήθειας, ζητούν την άμεση κατάργηση της επίμαχης πρόβλεψης, επισημαίνοντας ότι η καθιέρωση εθελοντικού χαρακτήρα ως προς την ένταξη των ασφαλισμένων σε συνδυασμό με την φορολόγηση, θα οδηγήσουν τους φορείς αυτούς σε οικονομική αναιμία, θέτοντας εν αμφιβόλω τις παροχές προς τους ασφαλισμένους αλλά ακόμη και την ίδια την λειτουργία τους σε βάθος χρόνου.
– Φορολόγηση των παροχών από τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τα ομαδικά συμβόλαια.
Το υπουργείο Εργασίας προχώρησε σε βελτίωση της κλίμακας φορολόγησης, επιμένοντας ωστόσο στην επιβολή της παρά τις αντιδράσεις.
Με βάση την βελτιωτική παρέμβαση του υπουργείου, θεσμοθετείται φόρος 10% για ασφάλιση έως 5 έτη σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος επιλέξει να λάβει σύνταξη και 20% για εφάπαξ παροχή.
Από 6-10 έτη ασφάλισης (από 6-15 που ήταν αρχικά) ο φόρος μειώνεται στο 7,5% για σύνταξη και σε 15% για εφάπαξ, από 11-20 (αντί 16-25) έτη ασφάλισης, ορίζεται φόρος 5% για σύνταξη και 10% για εφάπαξ κι από 21 (από 25) έτη και άνω, 2,5% για σύνταξη και 5% για εφάπαξ.
ΠΗΓΗ:Αθήνα984