Ενώ οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να γεμίζουν το καλάθι του σούπερ μάρκετ με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ανησυχώντας για την ακρίβεια στα τρόφιμα, οι επιλογές τους στον κλάδο των ειδών τεχνολογίας και των ηλεκτρικών συσκευών παραπέμπουν σε εποχές προ πληθωριστικής κρίσης.
Οι σύγχρονες lifestyle τάσεις, αλλά και το prestige που προσδίδει η κάθε συσκευή, κρύβονται πίσω από αυτή την παράδοξη καταναλωτική συμπεριφορά, σύμφωνα με την NielsenIQ.
Έτσι λοιπόν στο εννεάμηνο και ενώ στο σούπερ μάρκετ οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς (+5,7%) σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+3,6%), οι καταναλωτές αγοράζουν περισσότερα smartphones, που σημειωτέον έχουν ακριβύνει, περισσότερες ηλεκτρικές σκούπες stick, ή αλλιώς σκούπα με κοντάρι, περισσότερες συσκευές για hair styling και περισσότερα air fryers.
Αρνητικά κινείται ο κλάδος της τεχνολογίας και των ηλεκτρικών συσκευών
Παρά ταύτα όμως, συνολικά ο κλάδος των ειδών τεχνολογίας και των ηλεκτρικών συσκευών (Tech & Durables), ενώ παραμένει μια αγορά της τάξης των 2,1 δις ευρώ, και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 3 ετών, κινείται αρνητικά τόσο σε αξία, στο -6,1%, όσο και σε τεμαχιακές πωλήσεις (-1,9%).
Σύμφωνα με τους αναλυτές της NielsenIQ, καθοριστική για τις τάσεις αυτές είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», που έλαβε χώρα το 2022 και το 2023, με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία σε αξίες μέσα στο 2024, στο -19,4% και στο -26,4% αντίστοιχα.
Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των T&D στην Ελλάδα (33,4%), παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7,5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.
Καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται ότι αυτές που ξεχωρίζουν και αναπτύσσονται με τους πιο ταχείς ρυθμούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα handsticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί έντονα μέσα από τα social media, όπως τα hair stylers, ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο μαγειρικής όπως είναι τα air fryers.
Ακριβότερες οι τιμές
Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, όπως αναφέρεται στην έρευνα της NielsenIQ, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από μια συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα.
Ας σημειωθεί ότι η NielsenIQ έπειτα από τον στρατηγικό της συνδυασμό με την GfK έχει την δυνατότητα να προσφέρει την πλήρη εικόνα της αγοράς (The Full View) και να ερμηνεύσει τις τάσεις της αγοράς τόσο στο κομμάτι των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, όσο και στον κομμάτι της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών.
Ορόσημο για τον κλάδο η Black Friday
Ωστόσο, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, το μεγάλο παιχνίδι στην αγορά των Tech & Durables, βρίσκεται και φέτος στους προσεχείς μήνες, καθώς το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους έχει την μεγαλύτερη συμμετοχή στην τζίρο των T&D παγκοσμίως, κυρίως λόγω του Black Friday.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Νίκος Καμπάς, Industry Sales Manager «με βάση τις μετρήσεις των προηγούμενων ετών, η εβδομάδα του Black Friday είναι υπερδιπλάσια σε πωλήσεις σε σχέση με μια μέση εβδομάδα κατά την διάρκεια του έτους, ενώ τα δύο τελευταία χρόνια έχει αυξήσει την σημαντικότητά της. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια αφενός παραμένει ιδιαίτερα σημαντική και δημοφιλής για το Ελληνικό αγοραστικό κοινό και αφετέρου ότι η διάρκεια των προωθητικών ενεργειών γίνεται όλο και μεγαλύτερη».
Τα premium προϊόντα και τα «μαύρα» deals
Το ενδιαφέρον είναι ότι σύμφωνα με τον κο Καμπά, σημαντική θέση στις προωθητικές ενέργειες του Black Friday έχουν κυρίως τα premium προϊόντα, όπου οι εκπτωτικές ενέργειες έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην τσέπη του καταναλωτή.
«Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια η μέση τιμή των κατηγοριών που πωλούνται κατά την διάρκεια του Black Friday, όπως είναι τα smartphones, οι τηλεοράσεις ή οι σκούπες, είναι υψηλότερη σε σχέση με την μέση τιμή της χρονιάς, γεγονός που ερμηνεύεται λόγω της μεγαλύτερης συμμετοχής στις πωλήσεις premium προϊόντων και μαρκών κατά την διάρκεια του εν λόγω προωθητικού event», σημειώνει ο ίδιος.
πηγή: in.gr