Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής με απόφασή της, ακυρώνει την 244/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αμαρουσίου για την επιβολή ειδικού δημοτικού τέλους 0,50 €/τ.μ., για τη χρηματοδότηση των προς απόκτηση κοινόχρηστων (ΚΧ) και κοινωφελών (ΚΦ) χώρων του Δήμου.
Ως προς την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αμαρουσίου, στην απόφασή της η Αποκεντρωμένη Διοίκηση επικαλείται την μη τήρηση της αρχής της ανταποδοτικότητας ως προς τα ακόλουθα σημεία:
– Δεν προσδιορίζεται χρονικά ο ορίζοντας επιβολής του τέλους
– Δεν προσδιορίζονταν επακριβώς ο κύκλος των ωφελούμενων προσώπων και η διάχυση του οφέλους σε ένα αόριστο πλήθος ατόμων
Μετά την ακυρωτική απόφαση η δημοτική Αρχή έφερε προς έγκριση από τη Δημοτική Επιτροπή στη συνεδρίαση της Τετάρτης 4 Δεκεμβρίου νέα εισήγηση, στην οποία, όπως αναφέρεται, «έχει καθορισθεί και προσδιορισθεί το χρονικό πλαίσιο εφαρμογής καθώς και ο κύκλος ωφελούμενων πολιτών», εισήγηση η οποία εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία με ψήφους 6 υπέρ και 3 κατά (αρνητικοί οι Τάσος Γιαννακόπουλος – ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ, Λευτέρης Μαγιάκης – ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ και Κώστας Δραγάτης – ΜΑΡΟΥΣΙ ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ ΦΩΝΗ).
Η νέα εισήγηση
Σύμφωνα με τη νέα εισήγηση, ως ημερομηνία έναρξης βεβαίωσης του τέλους ορίζεται η ημερομηνία δημοσίευσης της σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και η διάρκεια επιβολής του θα είναι τα 10 έτη.
Ως προς το δεύτερο σκέλος της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η εισήγηση της δημοτικής Αρχής αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Επιδιωκόμενο αποτέλεσμα (είναι) να αναβαθμιστούν και καλυτερεύσουν οι όροι διαβίωσης των πολιτών, να επιτευχθούν ασφαλέστερες συνθήκες κίνησης και να υπάρξουν όροι για την καλύτερη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των νέων γενεών ώστε, εν τέλει, να διασφαλίζεται για όλους καλύτερη ποιότητα ζωής, σε μια πόλη ασφαλή για τους πολίτες, τους πεζούς και τα παιδιά μας, ανθρώπινη και βιώσιμη.
Για την υλοποίηση των στόχων αυτών ζητείται η μικρή, αλλά καίρια και ουσιαστική, συμβολή των κατοίκων της πόλης, οι οποίοι, σε ανταπόδοση, θα τύχουν υπηρεσιών και έργων μεγάλης έκτασης και σημαντικού χαρακτήρα, πολλαπλάσιας αξίας από την, ουσιαστική σε κάθε περίπτωση, συμβολή τους, που θα απολαμβάνουν αυτοί αλλά και οι επόμενες γενιές. Η εν λόγω συμβολή μεταφράζεται σε επιβάρυνση με ειδικό ανταποδοτικό τέλος 0,50 €/µ² με συνείσπραξη με τα τέλη καθαριότητας, όπως αυτά εμφανίζονται στους λογαριασμούς ΔΕΗ.
Υπόχρεοι για την καταβολή του τέλους είναι οι καταναλωτές των παροχών ηλεκτρικής ενέργειας. Το τέλος υπολογίζεται επί της επιφάνειας των οικιών, των αποθηκών, των επαγγελματικών χώρων και των χώρων που χρησιμοποιούνται για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς. Από την επιβολή του τέλους εξαιρούνται οι κοινόχρηστοι χώροι, οι ανοικτές θέσεις στάθμευσης, τα πατάρια των επαγγελματικών χώρων και τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Τα σχετικά έσοδα εγγράφονται σε διακριτικό κωδικό αριθμό του προϋπολογισμού του Δήμου.
Έτσι λοιπόν προτείνεται η επιβολή τέλους ανά μονάδα επιφάνειας κτιρίου, με συνύπαρξη (συνυπολογισμό) με τα τέλη καθαριότητας, για απαλλοτριώσεις ίσο με 0,50 ευρώ το χρόνο για κάθε τ.μ. μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Ενδεικτικά αναφέρουμε στην περίπτωση αυτή, ότι η επιβάρυνση για επιφάνεια οικίας 100 τ.μ. θα ανέλθει σε 50 ευρώ ετησίως.
(…) Το προϋπολογιζόμενο έσοδο ετησίως με συντελεστή για το τέλος απαλλοτριώσεων 0,50 € ανά τ.μ. ανέρχεται σε 3.315.005 € ετησίως.
Η απόδοση στο Δήμο θα γίνεται από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των εκκαθαριστικών καταβολών ανά μήνα.
Επιπλέον, απαλλάσσονται από το ειδικό τέλος, όσοι ιδιοκτήτες είναι δικαιούχοι μείωσης ή απαλλαγής δημοτικών τελών».