Με βάση τις χρεώσεις και το κόστος εξακολουθεί να επιλέγει η πλειονότητα χρηστών κινητής τηλεφωνίας το πρόγραμμα σύνδεσης. Το 77% των χρηστών αναφέρει ως υπ΄αριθμόν ένα κριτήριο τις χαμηλές χρεώσεις και ακολουθεί η καλή κάλυψη δικτύου με 70%.
Η καλή εξυπηρέτηση και η υποστήριξη των πελατών αναφέρθηκε ως βασικό κριτήριο από το 40% των ερωτηθέντων, αλλά το ποσοστό αυτό «σκαρφαλώνει» στο 51% στις μεγαλύτερες ηλίες από 55 έως 65 ετών.
Τί δείχνει η έρευνα της ΕΕΤΤ
Διαφοροποίηση φαίνεται όμως ότι υπάρχει και μεταξύ όσων έχουν επιλέξει πακέτο με απεριόριστα δεδομένα καθώς στην κατηγορία αυτή τα ποσοστά είναι αντεστραμμένα με το 77% να επιλέγουν πάροχο με βάση την κάλυψη δικτύου και να έπεται το ζήτημα των χρεώσεων με 69%.
Παρόλα αυτά ακόμα και αυτή η κατηγορία χρηστών δηλώνει σε ποσοστό 58% ότι θεωρούν πιθανό να αλλάξουν πάροχο, εάν τους προσφέρει αντίστοιχο πρόγραμμα με 10% χαμηλότερη τιμή.
Τα ευρήματα προέρχονται από την πανελλαδική έρευνα καταναλωτών που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τη χρήση προγραμμάτων απεριόριστων δεδομένων κινητής τηλεφωνίας.
Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, το 13% του δείγματος είχε κατά την περίοδο αναφοράς ένα πρόγραμμα απεριόριστων δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Η διείσδυση ενισχύεται σε άνδρες, ηλικίας 45-54 ετών, ελεύθερους επαγγελματίες και άτομα ανώτερης κοινωνικο-οικονομικής τάξης.
Οι χρήστες απεριόριστων δεδομένων δεν διαφέρουν στις περισσότερες καταναλωτικές συνήθειες και στάσεις απέναντι στην κινητή τηλεφωνία από τον μέσο χρήστη, αλλά είναι περισσότερο δραστήριοι στις ηλεκτρονικές αγορές και στην online ψυχαγωγία με video ή ταινίες, ενώ δίνουν μικρότερη βαρύτητα στο κόστος του προγράμματος. Επίσης, παρουσιάζονται σημαντικά πιο ικανοποιημένοι από τον πάροχό τους σε όλους τους δείκτες ικανοποίησης που μετρήθηκαν.
Η έρευνα διενεργήθηκε από τη Metron Analysis την περίοδο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023 σε δείγμα 1.005 ατόμων που έχουν συσκευή smartphone με στόχο να αναδειχθούν οι βασικές τάσεις στην αγορά κινητών επικοινωνιών, εστιάζοντας κυρίως στα προγράμματα απεριόριστων δεδομένων.
Σύμφωνα με τα υπόλοιπα αποτελέσματα της έρευνας:
- Οι χρήστες κινητής τηλεφωνίας δηλώνουν ότι όταν πρόκειται να επιλέξουν πρόγραμμα κινητής τηλεφωνίας, ενημερώνονται μέσω αναζήτησης στο Internet (44%), διαδικτυακών διαφημίσεων (40%) και μέσω των ιστοσελίδων των παρόχων (39%), ενώ βασικά κριτήρια επιλογής είναι οι χαμηλές χρεώσεις (77%) και η καλή κάλυψη δικτύου (70%).
- Το 74% των χρηστών εκτιμούν ότι θα ήταν εύκολο να ενημερωθούν για τις προσφορές των εταιρειών και το 73% να αλλάξουν πάροχο αν ήθελαν στο μέλλον.
- Αναφορικά με τις συνήθειες χρήσης, το 24% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο για πρόσβαση στο internet για πάνω από 5 ώρες, ενώ η πλοήγηση στο internet και η χρήση social media αποτελούν τον βασικό λόγο πρόσβασης (83%), με την αποστολή μηνυμάτων (79%), τις συνομιλίες (64%) και τις online αγορές / internet banking (60%) να ακολουθούν.
- Η κατοχή προγράμματος απεριόριστων δεδομένων, δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να υποκαθιστούν το wifi με τα δεδομένα τους σε μεγαλύτερο βαθμό (αν και όχι πλειοψηφικό) σε σχέση με τους υπόλοιπους χρήστες. Πιο συγκεκριμένα, το 41% των χρηστών που διαθέτουν απεριόριστα δεδομένα, δηλώνει ότι κάνει μεγαλύτερη χρήση δεδομένων όταν βρίσκεται σε χώρο που έχει διαθέσιμο wifi, έναντι μόλις 16% των χρηστών που δεν διαθέτουν απεριόριστα δεδομένα.
- Δε λείπει, πάντως και η δυσαρέσκεια αναφορικά με τα δεδομένα, με τους βασικούς λόγους, όπως παρουσιάστηκαν από τους συνδρομητές να είναι το πρόβλημα κάλυψης: 41% , το υψηλό κόστος: 29%, η μικρή ταχύτητα: 27% και τα λίγα δεδομένα: 7%, ενώ με μικρότερα ποσοστά ακολουθούν η μη κάλυψη δικτύου, ο περιορισμός ταχύτητας internet, οι επιπλέον χρεώσεις χρήσης internet που δεν περίμεναν.
- Το 25,7% των χρηστών δηλώνει ότι, εάν αποκτούσαν απεριόριστα δεδομένα, θα ήταν πιθανή η υποκατάσταση / κατάργηση του σταθερού οικιακού internet με τα δεδομένα κινητής.
Ελλιπής η ενημέρωση
Σε ό,τι αφορά την πολιτική ορθής χρήσης των προγραμμάτων, περίπου 6 στους 10 χρήστες απεριόριστων δεδομένων, δεν έλαβαν ή δεν θυμούνται να έλαβαν κάποια σχετική ενημέρωση. Το υπόλοιπο 40% θυμάται ότι η ενημέρωση αφορούσε κυρίως τον περιορισμό δεδομένων στο εξωτερικό και την προσωρινή μείωση ταχύτητας για κατανάλωση πάνω από κάποιο όριο.
Το 56% αναφέρει ότι έλαβε την ενημέρωση αυτή από τον ίδιο τον πάροχο κατά την αγορά του προγράμματος, ενώ το 33% των ερωτώμενων αναφέρει ότι η αναζήτηση της πληροφορίας προέκυψε μετά από πρωτοβουλία των ιδίων.
Πάντως σχεδόν οι μισοί (49%) όσων δεν διαθέτουν πρόγραμμα απεριόριστων δεδομένων δηλώνει ότι δεν είναι ακόμα ενημερωμένο για τέτοιου είδους προγράμματα, ενώ 8 στους 10 μη χρήστες απεριόριστων δεδομένων επιδεικνύουν ενδιαφέρον για την αγορά ενός τέτοιου προγράμματος στο μέλλον. Όταν ωστόσο, τίθεται ως ενδεχόμενο αύξηση τιμής της τάξης του 10%, το ενδιαφέρον περιορίζεται σε μόλις 1 στους 3 μη χρήστες.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σχεδόν οι οκτώ στους δέκα χρήστες κινητής τηλεφωνίας δε γνωρίζουν σε ποιον φορέα πλην του παρόχου τους μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία καθώς όπως λένε δεν έχει χρειαστεί.
To 48% όσων έχουν υποβάλλει παράπονο ή καταγγελία στο Συνήγορο του Καταναλωτή δηλώνουν ότι συχνά/κάποιες φορές έχουν επιλυθεί τα προβλήματα. Τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 68% για όσους έχουν υποβάλλει παράπονο ή καταγγελία στην ΕΕΤΤ και 55% σε όσους έχουν υποβάλλει στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
πηγή: ethnos,gr