Νέα αποκλιμάκωση, για όγδοο συνεχή μήνα, καταγράφεται στον ετήσιο πληθωρισμό με ποσοστό αύξησης τον Μάιο 2,8% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ,έναντι αύξησης 3% τον περασμένο Απρίλιο. Ακάθεκτο ωστόσο συνεχίζεται το ράλι στον κλάδο των τροφίμων, στις μεταφορές αλλά και στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης.
Ειδικότερα τον Μάιο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα αυξήθηκε κατά 11,6% σε σχέση με τον Μάιο του 2022,έναντι αύξησης 11,4% τον περασμένο Απρίλιο. Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση του ρεύματος και των καυσίμων κατά 12,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι.
Αναλυτικά στον κλάδο των τροφίμων τα γαλακτοκομικά αυξήθηκαν τον περασμένο Μάιο σε σχέση με τον περσινό Μάιο κατά 18%,το ψωμί 11,1%,τα κρέατα 11,4%,το λάδι και τα λίπη κατά 15,8%, ο καφές, το κακάο και το τσάι κατά 13,2% και αναψυκτικά και χυμοί φρούτων κατά 12,9%.
Στην ένδυση και υπόδηση η αύξηση είναι 11,8% και στις μεταφορές στα μεν ΤΑΧΙ κατά 13,9%,στα αεροπλάνα κατά 27,4%,στα πλοία 11,2%, στα ξενοδοχεία κατά 14,4%, ενώ κατά 11,5% αυξήθηκαν τα είδη ατομικής φροντίδας..Από την άλλη μείωση κατά 24,1% καταγράφεται στο ηλεκτρικό ρεύμα, κατά 49,6% στο φυσικό αέριο και 20,7% στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Σύγκριση Μαΐου 2023 με Μάιο 2022
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,8% τον μήνα Μάιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
11,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
3,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
11,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
9,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
7,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
6,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
12,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
3,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
2,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
ΠΗΓΗ:Αθήνα984