Στο 7,2% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο του 2022 (από 8,5% τον προηγούμενο μήνα), σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ , κάτι το οποίο οφείλεται και στη βάση σύγκρισης, καθότι την αντίστοιχη περυσινή εποχή βρισκόταν σε εξέλιξη η άνοδος των τιμών. Πριν λίγες ημέρες, η Eurostat είχε εκτιμήσει ότι ο εναρμονισμένος δείκτης έφτασε στο 7,6% για τον ίδιο μήνα.
Ωστόσο, αξίεζει να σημειωθεί ότι συνεχίζεται η ακρίβεια σε όλους τους τομείς και μάλιστα με υψηλό ρυθμό, με στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να σημειώνει νέα άνοδο της τάξης του 15,5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Δεκέμβριος είναι ο 19ος μήνα κατά τον οποίο σημειώνονται αυξήσεις στην ομάδα αυτή, με την τάση να είναι αυξητική, καθότι τον Νοέμβριο του 2022 ήταν στο 15%, ενώ τον Οκτώβριο του 2022 στο 14,8%.
Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, αυξήσεις 25,6% καταγράφονται στα γαλακτοκομικά, 21,7% στα έλαια, 18,1% στο ψωμί και τα δημητριακά, 17,8% στα κρέατα. Ακριβότερα κατά 13,1% τα λαχανικά.
Υπενθυμίζεται ότι το Νοέμβριο ο πληθωρισμός στη χώρα μας μετρήθηκε στο 8,5% από την ΕΛΣΤΑΤ. Ωστόσο η κάμψη του ρυθμού αύξησης του δείκτη το συγκεκριμένο μήνα συνοδεύεται από σημαντικές ανατιμήσεις σε βασικά είδη και ειδικά στα τρόφιμα. Αυξήσεις 25,3% στα γαλακτοκομικά, 20,4% στα λάδια, 18,7% στο ψωμί, 16,7% στα κρεατικά, 12,6% στα λαχανικά. Αξιοσημείωτες ήταν και οι ανατιμήσειςστην ενέργεια, αν και ο ρυθμός αύξησης ανακόπηκε καθώς συμπληρώθηκε 1 χρόνος από την έναρξη του ράλι. Στο φυσικό αέριο η ανατίμηση είναι 27,8%, στα στερεά καύσιμα 23,2%.
Πώς η κρίση και η ακρίβεια αλλάζουν τις καταναλωτικές μας συνήθειες
Σύγκριση Δεκεμβρίου 2022 με Δεκέμβριο 2021
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 7,2% τον μήνα Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
-15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
-2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
-2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
-11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
-2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
-9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
-3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
-2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
-7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
-5,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 2.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες
Προειδοποιητικά μηνύματα
Προειδοποιητικά σήματα για “ακρίβεια” διαρκείας στην Ελλάδα στέλνουν τα στοιχεία για το δομικό πληθωρισμό, τα οποία εξαιρούν μεταξύ άλλων τις ενεργειακές τιμές. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι ο εφιάλτης στο δρόμο με την ακρίβεια δεν θα τελειώσει για τα ελληνικά νοικοκυριά έως το 2024. Οι εκτιμήσεις αποτυπώνουν μεν αποκλιμάκωση από το 2023, αλλά επιμονή σε υψηλά επίπεδα ξυπνώντας ανησυχίες για “ρίζωμα” της ακρίβειας στην ελληνική οικονομία.
Το οικονομικό επιτελείο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 δεν αναμένει ο πληθωρισμός να σημειώσει πτώση κάτω από το 7%. Βλέπει αποκλιμάκωση από τον Μάρτιο προς το 4%. Οι μέσες εκτιμήσεις για το 2023 δείχνουν πληθωρισμό κοντά στο 6-7%, ο οποίος θα παραμείνει κοντά στο 3-4% έως το 2024.
ΠΗΓΗ:ot.gr