Χάρη σε έναν συνδυασμό της Google, του WebMD και των 6.000 δολαρίων που εκπίπτουν από τη φορολόγηση για την ασφάλιση υγείας μου, δεν έχω πάει σε γιατρό για να μιλήσω για κάποια ασθένειά μου εδώ και χρόνια. Εκατομμύρια Αμερικανοί κάνουν το ίδιο. Στην πραγματικότητα, μία στις 20 αναζητήσεις στο Google αφορά πληροφορίες σχετικά με την υγεία. Ο “Δρ Google” μπορεί να μην έχει ιατρική πιστοποίηση, αλλά έχει την κλινική γνώση ενός παρόχου πρωτοβάθμιας φροντίδας που βλέπει εκατομμύρια ασθενείς ετησίως.
Με τόσο μεγάλο ενδιαφέρον, ίσως είναι εντυπωσιακό πόσο υποτονικές είναι οι προσπάθειες της τεχνολογίας να εισέλθει στην βιομηχανία υγειονομικής περίθαλψης αξίας 3,5 τρισ. δολαρίων. Μετά από τρία χρόνια, το λογισμικό “Watson” για την ογκολογία, βασισμένο στην τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης της IBM όχι μόνο δεν είχε προσφέρει νέες πληροφορίες για τις θεραπείες για τον καρκίνο, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις συνέστησε ακόμη και μη ασφαλείς και λανθασμένες θεραπείες. Βέβαια ο “Δρ Watson”, δούλευε με τα ίδια ελάχιστα ιατρικά αρχεία που περιορίζουν τους πραγματικούς γιατρούς. Η ικανότητα πρόβλεψης της τεχνητής νοημοσύνης δεν προέρχεται από την ίδια την ανώτερη ισχύ επεξεργασίας, αλλά από τη χρήση αυτής της ισχύος επεξεργασίας για την ανίχνευση σημάτων σε τεράστιες ποσότητες δεδομένων.
Τα νέα δεδομένα εμφανίζονται συχνά σε απροσδόκητα σημεία. Πριν από μερικά χρόνια, η Target έστρεψε πάνω της την προσοχή για τον εντοπισμό της εγκυμοσύνης μίας εφήβου πριν η κοπέλα ενημερώσει τον πατέρα της. Φαίνεται ότι μπορεί κανείς να μάθει πολλά από το ιστορικό αγορών ενός ατόμου. Ένας πελάτης δεν χρειάζεται να κάνει κάτι τόσο προφανές όπως το να αγοράσει πάνες ή ρουχισμό μητρότητας. Το κατάστημα μπορεί να κάνει διαγνώσεις με βάση τις μικρές αλλαγές στις συνήθειες των αγορών. Πράγματα όπως οι άοσμες λοσιόν, οι βιταμίνες και τα φάρμακα κατά της γρίπης, χρησιμεύουν ως κορυφαίοι δείκτες μιας μέλλουσας μητέρας. Και το ιστορικό αγορών ενός ατόμου είναι μόνο ένα από τα εκατομμύρια των δεδομένων που συλλέγονται από τις πλατφόρμες διαφημίσεων.
Τα δίκτυα διαφημίσεων, όπως της Google και της Facebook, παρακολουθούν χρήστες σε όλο το διαδίκτυο με cookies και αναγνωριστικά συσκευών. Συνεργάζονται επίσης με “μεσίτες” δεδομένων όπως το Datalogix της Oracle, το Acxiom και το Experian, τα οποία συγκεντρώνουν προσωπικά δεδομένα από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές και πωλούν την πρόσβαση στους συνεργάτες τους. Αυτές οι σε απευθείας σύνδεση βάσεις δεδομένων συγκεντρώνουν τις πληροφορίες που συλλέγονται από τις κάρτες καταστημάτων, τα αρχεία δημοσίων ψηφοφοριών και τα δεδομένα για τις αμοιβές των χρηστών, για να σχηματίσουν ένα ολοκληρωμένο προφίλ κάθε ατόμου.
Οι εταιρείες τεχνολογίας που είναι συνηθισμένες στο να “κινούνται γρήγορα και να καινοτομούν” τείνουν να μην τα πηγαίνουν καλά σε κάποια υπερβολικά ρυθμισμένη βιομηχανία όπως η υγειονομική περίθαλψη. Η φαρμακευτική διαφήμιση είναι μια επιχείρηση πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά τα ψηφιακά δίκτυα διαφημίσεων την απέφυγαν σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας των ανησυχιών του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA). Ακόμη και μια εφαρμογή για κινητά μπορεί να υπόκειται σε κανονιστική εποπτεία, εάν ο FDA τη θεωρήσει ιατρικό εξοπλισμό. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο οι μηχανές αναζήτησης δεν λαμβάνουν ενεργότερο ρόλο στην υγειονομική περίθαλψη των καταναλωτών.
Η IBM λέει ότι το Watson δεν υποκαθιστά τους ογκολόγους και η Google επισημαίνει ότι τα αποτελέσματα αναζήτησης δεν προορίζονται για ιατρικές συμβουλές. Αλλά η τεχνολογία και οι χρήστες έχουν προχωρήσει. Ο Δρ. Google αναλαμβάνει όλο και περισσότερο το ρόλο των παρόχων πρωτοβάθμιας φροντίδας.