Έμελλε το Εθνικό Θέατρο να είναι, επί της ουσίας, κλειστό. Παρόλα αυτά, ο Δημήτρης Λιγνάδης προχώρησε κανονικά στην ίδρυση της Ερευνητικής Σκηνής, μια δράση στοχευμένη στην έρευνα, τη μελέτη και την εξωστρέφεια του αρχαίου δράματος – όπως την είχε ανακοινώσει κατά την ανάληψη καθηκόντων του, το περασμένο φθινόπωρο.
Για τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου η Ερευνητική Σκηνή συμβάλλει στην «οικοδόμηση ενός καινούργιου οράματος. Είναι μια καινούργια επένδυση, καλλιτεχνική, πνευματική και όχι μόνο» όπως τόνιζε χθες, λίγο πριν το live streaming της εναρκτήριας παράστασης του θεσμού, τη «Μήδεια».
Σύμφωνα με το ιδρυτικό ‘μανιφέστο’, η Ερευνητική Σκηνή έρχεται ως εξελικτικός μετασχηματισμός της Πειραματικής Σκηνής «που τόσα έχει προσφέρει με αναπροσαρμογές ως προς την λειτουργική διάσταση και την σκοποθεσία της» – χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται που θα μεταγγιστεί η πειραματική φόρμα στο εξής για τις παραγωγές του Εθνικού αφού εν ολίγοις καταργείται ο, μέχρι πέρυσι, ρόλος της Πειραματικής Σκηνής. «Επιθυμία μου είναι η Ερευνητική Σκηνή να μην μείνει ένας κενός τύπος. Φιλοδοξώ να γίνει ένας καινός (καινούργιος) τόπος» σημείωνε ο κ. Λιγνάδης, δρομολογώντας μέσω αυτής μια νέα μονάδα παραγωγής αλλά κι ένα αποκλειστικό πεδίο σπουδής για το αρχαίο δράμα.
Στην Ερευνητική Σκηνή θα βρίσκουν στέγη κείμενα της αρχαίας και λατινικής γραμματείας με στόχο να συμβάλλουν στην εκπαίδευση σε εθνικό επίπεδο αλλά και στην ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού μέσα από την εξωστρεφή διάδοση της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς.
Αυτοί οι δύο πυλώνες μεταφράζονται πρακτικά από τον Δημήτρη Λιγνάδη αφενός σε ένα σύγχρονο και ελκυστικό σχολείο βιωματικής διδασκαλίας του αρχαίου δράματος ανοιχτό σε όλους και παράλληλα σ’ έναν πόλο έλξης του ευρύτερου διεθνούς κοινού μέσα από τη θεατρική τέχνη, ο οποίος θα σταθεί επικουρικά στις τουριστικές δράσεις αλλά και στη σύνδεση των ξένων επισκεπτών με τους αρχαιολογικούς χώρους.
Ως προς την πρώτη παράμετρο, η Ερευνητική Σκηνή μοιάζει να συγκλίνει σε σημεία με τις προθέσεις του Λυκείου Επιδαύρου που λειτούργησε κάτω από την ομπρέλα του Φεστιβάλ Αθηνών κατά τη θητεία Θεοδωρόπουλου ενώ αναφορικά με τη δεύτερη προσανατολίζεται τόσο μέσα από το streaming όσο και από το κανονικό θέατρο να προσελκύσει νέες ομάδες κοινού από το εξωτερικό∙ αξιοποιώντας αφενός το φυσικό κεφάλαιο τουρισμού και αφετέρου το streaming κοινό από χώρες της Ευρώπης ή κοιτίδες της ελληνικής ομογένειας.
Τρίτη καλοκαιρινή παραγωγή για το Εθνικό
Φαίνεται δε, πως η σκηνή για το αρχαίο δράμα θα λειτουργεί συμπληρωματικά στις θερινές φεστιβαλικές παραγωγές του Εθνικού, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ν’ ανακοινώνει (στο πλαίσιο ερώτησης του monopoli.gr) και πιθανή προσθήκη τρίτης παραγωγής – εκτός της επιδαύριας παρουσίας του οργανισμού.
«Διατηρώντας την πεποίθηση ότι το αίτημα για παιδεία είναι ένα αίτημα πάντα ανοικτό προς εκπλήρωση, ελπίζω το κοινό που επιθυμεί την εκπλήρωση αυτής της αδήριτης εσωτερικής ανάγκης, το κοινό που διψάει για κείμενα υψηλής ποιητικής – άρα και πνευματικής – αξίας, ελπίζω, λέω, και ταυτόχρονα καλώ το κοινό αυτό, κάθε ηλικίας να ανταποκριθεί και να προσέλθει στην πρόσκληση της Ερευνητικής Σκηνής».
Το άνοιγμα της Ερευνητικής Σκηνής έγινε το απόγευμα της Κυριακής με την προβολή της, κατά Μάρθας Φριντζήλα, «Μήδειας». Αναμένεται να ακολουθήσει μια ακόμα εμβληματική τραγωδία του Ευριπίδη, καθώς η Άντζελα Μπρούσκου δρομολογεί να επισκεφθεί για δεύτερη φορά τις «Βάκχες» με πρωταγωνιστές τους Χάρη Φραγκούλη, Παρθενόπη Μπουζούρη, Γιάννη Παπαδόπουλο, Μαριάννα Δημητρίου, Έκτορα Λιάτσο.
Στον προγραμματισμό θα προστεθεί μέσα στο Φεβρουάριο και η νέα αναμετάδοση των «Περσών» του Αισχύλου, η περσινή καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Λιγνάδη, κάτω από το format του streaming on demand.
Ο σχεδιασμός της Ερευνητικής περιλαμβάνει και την οργάνωση διαλόγων με μελετητές του αρχαίου δράματος, την έκδοση ηλεκτρονικών προγραμμάτων για κάθε παραγωγή αλλά και τις ανοιχτές συζητήσεις με το κοινό – κάτι που έγινε και χθες αμέσως μετά την ολοκλήρωση της προβολής της «Μήδειας».