«Το αποτέλεσμα μας δικαιώνει όλους» υπογράμμισε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, κατά την τελετή παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας πως τα πλαίσια της παράδοσής του, διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα μας.
«Αποδείχθηκε πως ο σεβασμός στο παρελθόν υποστηρίζει και ενισχύει ένα δυναμικό παρόν και ένα αναπτυξιακό μέλλον για τη Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της. Είναι αυτό το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη, που μας εμπνέει όλους. Κύριε πρωθυπουργέ, σας ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη» πρόσθεσε η υπουργός Πολιτισμού.
Η κ. Μενδώνη ευχαρίστησε για την καλή συνεργασία την προηγούμενη και τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, τους υπεύθυνους του τεχνικού έργου και τους κατασκευαστές, καθώς και τους συναδέλφους της αρχαιολόγους, για τις «ατέλειωτες ώρες δουλειάς».
«Τα τελευταία πέντε χρόνια, είμαστε όλοι τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη, δίπλα στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων» είπε η κ. Μενδώνη και πρόσθεσε:
«Δεν είναι πολλές οι πόλεις, που έχουν το προνόμιο, το ιστορικό παρελθόν να αναδύεται και να αναδεικνύεται στη διάρκεια της κατασκευής ενός δημόσιου έργου».
Η κ. Μενδώνη και υπενθύμισε τη δέσμευση που είχε αναλάβει το ΥΠΠΟ για την έγκαιρη και επιστημονικά άρτια προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των σημαντικών αρχαιοτήτων στην αρχική τους θέση, με απόδοση τους σε πλήρη έκταση και με κάθε λεπτομέρεια στο χώρο του σταθμού Βενιζέλου.
«Όταν το 2019 αποφασίσατε κύριε πρωθυπουργέ την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου υπήρξε η δέσμευση μας απέναντι σας, ότι εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, οι αρχαιότητες θα επέστρεφαν στην ακριβή τους θέση, χωρίς καμία απολύτως έκπτωση, με βάση τις αρχές της δεοντολογίας και της επιστήμης, με απόλυτο σεβασμό στο θεσμικό πλαίσιο. Ολοκληρώθηκε ένα εξαιρετικά σύνθετο, πρότυπο και καινοτόμο σε διεθνές επίπεδο, αρχαιολογικό έργο» είπε η υπουργός Πολιτισμού και συνέχισε:
«Ευχαριστώ τους συναδέλφους μου αρχαιολόγους της ανασκαφής Βενιζέλου, που αν και ήταν επιφυλακτικοί στην προσωρινή απόσπαση στην αρχαιοτήτων, όχι απλώς εργάστηκαν υποδειγματικά, αλλά κατέθεσαν την ψυχή τους. Το αποτέλεσμα μας δικαιώνει όλους».
Η κ. Μενδώνη αναφέρθηκε στο σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα που δίνει στην πόλη η ανάδειξη των αρχαιοτήτων, μέσα από την κατασκευή του μετρό της.
«Συνταγματική υποχρέωση του υπουργείου Πολιτισμού αποτελεί η διασφάλιση των προϋποθέσεων και η λήψη των κατάλληλων μέτρων, ώστε η εξυπηρέτηση των αναγκών διαβίωσης, ανάπτυξης και προόδου των πολιτών, να συνυπάρχει με το πολύτιμο για την εξέλιξη και την ευημερία της κοινωνίας μας κεφάλαιο της πολιτιστικής κληρονομιάς» είπε η υπουργός Πολιτισμού και πρόσθεσε:
«Η πολιτιστική κληρονομιά δεν φαλκιδεύει την αναπτυξιακή πορεία και της πατρίδας μας, αντίθετα αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και πολλαπλασιαστή της οικονομικής και κοινωνικής μας προόδου».
Η υπουργός αναφέρθηκε και στο αρχαιολογικό έργο που έγινε και στα πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα ιδιαιτέρως από τους δύο σταθμούς του κέντρου, Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας.
“Στο πλαίσιο της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα μας συμβάλλοντας την αναδίφηση της ιστορίας της πόλης από την ίδρυση της στο 316 π.Χ ως στις αρχές του 20ου αιώνα. Η αρχαιολογική έρευνα συνθέτει ιστορίες από τη διαχρονική ζωή της πόλης, οι οποίες συνδυάζονται δημιουργικά με την αναπτυξιακή προοπτική μιας σύγχρονης πόλης, όπως θέλουμε να είναι Θεσσαλονίκη».
«Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα σε όλο το έργο ιδιαίτερα στο σταθμό της Αγίας Σοφίας και στο σταθμό Βενιζέλου είναι τεράστια . Τα ευρήματα αποτυπώνουν διαχρονικά την πολεοδομική εξέλιξη του αστικού ιστού, στο ύψος της κεντρικής οδού, στην ίδια σχεδόν χάραξη από τον τρίτο αιώνα προ Χριστού ως σήμερα».
Η κ. Μενδώνη συμπλήρωσε ότι οι ανασκαφές αποκάλυψαν την εικόνα της πρωτοβυζαντινής πόλης* με επιβλητικές πλατείες, στρωμένες με μάρμαρο και με κίονες εκατέρωθεν της αρχαίας μαρμαρόστρωτης οδού και πρόσθεσε : «Παράλληλα, τεκμαίρεται ο ευρύς αστικός ανασχεδιασμός του δημοσίου χώρου στον 6ο αιώνα».
Η κ. Μενδώνη σημείωσε ότι εκπονήθηκαν πληρέστατες μελέτες και χιλιάδες σχέδια, με λεπτομερή τεκμηρίωση για τα ευρήματα κάθε χρονικής περιόδου, ενώ η διαδικασία της προσωρινής απόσπασης έγινε υπό την «αδιάλειπτη» παρουσία και την εποπτεία της Εφορίας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και με τη διαρκή συνεργασία των αρμοδίων υπουργείου Πολιτισμού. Παράλληλα, άφησε αιχμές εναντίον όσων διαφωνούσαν με τη μεθοδολογία της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.
«Οι μελέτες έτυχαν των θετικών γνωμοδοτήσεων του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και της θετικής κρίσης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο προσέφυγαν, όπως και στα διοικητικά δικαστήρια, όσοι ιδεοληπτικά και εξαιτίας πολιτικών σκοπιμοτήτων αντιμάχονταν την κατασκευή του μετρό, εργαλειοποιώντας τις αρχαιότητες».
«Στο πλαίσιο της κατασκευής του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης αναδείχτηκε μία σχολή για τη διαχείριση, την τεκμηρίωση, την προστασία, την ανάδειξη των αρχαιοτήτων» επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού.