Είχαμε πολύ καιρό να δούμε μαζεμένες τόσες καλές ταινίες. Είναι από τις σπάνιες φορές που παρατηρείται τέτοιος συνωστισμός εξαιρετικών ταινιών, μέσα σε μια εβδομάδα. Ας ρίξουμε λοιπόν μία ματιά για να δούμε τι ….παίζει:
Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών (Nightmare Alley). Δραματικό θρίλερ, αμερικανικής παραγωγής του 2021, σε σκηνοθεσία Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, με τους Μπράντλεϊ Κούπερ, Κέιτ Μπλάνσετ, Ρούνι Μάρα, Τόνι Κολέτ, Γουίλεμ Νταφόε, Ρον Πέρλμαν, Ντέιβιντ Στράθερν κ.ά.
Υποβλητικό ατμοσφαιρικό νεονουάρ, που συνδυάζει το ψυχολογικό θρίλερ με το δράμα και το μυστήριο, από τον οσκαρικό Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο (”Η Μορφή του Νερού”, ”Ο Λαβύρινθος του Πάνα”) διαθέτοντας κι ένα λαμπρό καστ αστέρων και αξιοπρόσεκτους καρατερίστες -από Μπράντλεϊ Κούπερ, Κέιτ Μπλάνσετ και Τόνι Κολέτ, μέχρι Γουίλεμ Νταφόε, Ρούνι Μάρα και Ρον Πέρλμαν.
Ο Μεξικανός σκηνοθέτης, βασισμένος στο βιβλίο του Γουίλιαμ Λίντσεϊ Γκρέσαμ ”Nightmare Alley”¨, το οποίο είχε μεταφέρει στον κινηματογράφο το 1946 ο Έντμουντ Γκούλντινγκ με τον Τάιρον Πάουερ στον καλύτερο ρόλο της ζωής του, δεν κάνει ένα ριμέικ της παλιάς, κλασικής πια ταινίας, καθώς το προσεγγίζει με διαφορετική και νεωτερική ματιά.
Το στόρι μάς μεταφέρει στη δεκαετία του ‘30, έχοντας ως κεντρικό ήρωα έναν φιλόδοξο, χαρισματικό και συνάμα αριβίστα άνδρα, που έχει ως στόχο να πετύχει πατώντας στην κυριολεξία επί πτωμάτων, πουλώντας την ψυχή του στο διάβολο. Θα βρει δουλειά σε έναν περιοδεύοντα θίασο, ένα σόου τεράτων και τερατόμορφων, όπου εργάζονται, μέσα στην αχρειότητα, κάποιοι παράξενοι τύποι, στα όρια του περιθωρίου και πλέοντας στο αλκοόλ. Εκεί θα συνειδητοποιήσει το χάρισμά του να χειραγωγεί τους ανθρώπους και θα ξανοιχτεί στους κόλπους της υψηλής κοινωνίας βάζοντας στο στόχαστρό του έναν μεγιστάνα, με τη βοήθεια μίας ψυχολόγου, επικίνδυνη όσο δεν φαντάζεται.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… O χαρισματικός και φιλόδοξος Στάντον Καρλάιλ γίνεται μέλος ενός περιοδεύοντα θιάσου και κερδίζει την εύνοια του μέντιουμ Ζίνα και του συζύγου της Πιτ. Σύντομα, θα χρησιμοποιεί τις νέες του γνώσεις για να κάνει κομπίνες σε βάρος της πλούσιας ελίτ της Νέας Υόρκης του 1940. Έχοντας την αγνή Μόλι πιστή στο πλευρό του, ο Στάντον καταστρώνει ένα κόλπο με στόχο έναν μεγιστάνα, με τη βοήθεια μιας μυστηριώδους ψυχιάτρου που μπορεί να είναι και η πιο επικίνδυνη αντίπαλός του.
Έρημη Χώρα (The Wasteland). Δραματική ταινία, ιρανικής παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Αχμάντ Μπαχραμί, με τους Αλί Μπαγκερί, Ματζίντ Φαρχάνγκ, Τουράζ Αλβάντ, Φαρούχ Νεμάτι κ.ά.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Σε ένα απομακρυσμένο παραδοσιακό εργοστάσιο οικοδομικών υλικών ο επιστάτης Λοτφολά αποτελεί για χρόνια τον επιτυχημένο ενδιάμεσο ανάμεσα στον ιδιοκτήτη του και τους εργάτες, ένα πειθήνιο όργανο έτοιμο να κατευνάσει οποιαδήποτε αντίδραση. Όταν ανακαλύπτει ότι ο ιδιοκτήτης τού εργοστασίου σκοπεύει να το κλείσει και να αφήσει τους εργάτες στο δρόμο θα αναγκαστεί για πρώτη φορά να πάρει μια διαφορετική θέση για να προστατέψει τη γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένος.
Γάζα, Αγάπη Μου (Gaza Mon Amour). Δραματική κομεντί, Παλαιστινιακής, Γαλλικής και Γερμανικής παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Ταρζάν Νάσερ και Άραμπ Νάσερ, με τους Σαλίμ Ντου, Ιάμ Αμπάς, Μάισα Άμπτ Ελχάντι, Τζορτζ Ισκαντάρ κ.ά.
Μια ευχάριστη έκπληξη από την Παλαιστίνη, είναι τούτη η ανάλαφρη δραματική κομεντί των αδερφών Νάσερ, που προβλήθηκε στα φεστιβάλ Βενετίας, Τορόντο και Θεσσαλονίκης, κερδίζοντας τις εντυπώσεις.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Γάζα, σήμερα. Ο 65χρονος ψαράς Ίσσα είναι κρυφά ερωτευμένος με τη Σιχάμ, μια γυναίκα που δουλεύει στην αγορά με την κόρη της. Όταν ανακαλύπτει ένα αρχαίο άγαλμα του Απόλλωνα στα δίχτυα του, η Σιχάμ τον βοηθάει να το κρύψει, ενώ εκείνος νιώθει ότι η ζωή του θα αλλάξει για πάντα.
Latin Noir. Εξαιρετικού ενδιαφέροντος ντοκιμαντέρ του Ανδρέα Αποστολίδη, που μας ταξιδεύει στην αστυνομική λογοτεχνία της Λατινικής Αμερικής. Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, διερευνά πώς αυτή η γενιά συγγραφέων οδηγήθηκε στη συγγραφή νουάρ αστυνομικών ιστοριών μυστηρίου, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει την ωμή κρατική βία, την αυξημένη εγκληματικότητα παραστρατιωτικών, τις συνεχείς παρεμβάσεις των ΗΠΑ, από το 1970 μέχρι και σήμερα. Όπως λέει και ο Μεξικανοός συγγραφέας Πάκο Iγνάσιο Tάιμπο II, «πώς να γράψεις ένα αστυνομικό μυθιστόρημα σε μια χώρα που ο βασικός εγκληματίας είναι το κράτος;».
Σκηνές από ένα Γάμο (Scenes from a Marriage). Επιτομή της συζυγικής ζωής κατά τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, σε μία επανέκδοση με ψηφιακές κόπιες, που έρχεται ίσως την πιο κατάλληλη στιγμή, καθώς τα δύο χρόνια πανδημίας φανερώνουν ότι πίσω από ”ζηλευτούς” γάμους, κρύβεται ο αλληλοσπαραγμός των ζευγαριών. Όμως, όλα αυτά δεν τα γνώριζε το 1974 ο Μπέργκμαν, ο οποίος, ωστόσο, μπορούσε να διακρίνει το πρόβλημα των σχέσεων ανάμεσα σε ένα παντρεμένο ζευγάρι, όπως αυτό της ιστορίας του, με έναν καθηγητή πανεπιστημίου και μια δικηγόρο, που κρύβουν επιμελώς την προβληματική τους σχέση, μέχρι να έρθει η ώρα να απελευθερωθούν από τα δεσμά του γάμου. Και αυτό γιατί η ταινία του ως ένα βαθμό αποτελεί και ένα σημαντικό σχόλιο για την κορυφαία αρχέγονη σύμβαση της ανθρωπότητας, τον γάμο. Ένα αριστοτεχνικό φιλμ, καθώς ο μεγάλος Σουηδός σκηνοθέτης, που σχεδόν σε όλα του τα φιλμ εστίαζε στις διαπροσωπικές σχέσεις, με κινήσεις χειρουργού παρακολουθεί την καθημερινή φθορά του ζευγαριού και με αργό, σχεδόν βασανιστικό τρόπο, αποκαλύπτει όλα αυτά που σκοτώνουν τη σχέση τους. Πρωταγωνιστούν πραγματικά αξιοθαύμαστα οι Λιβ Ούλμαν, Έρλαντ Γιόζεφσον και Μπίμπι Άντερσον.
Πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ