Οι ταινίες της εβδομάδας

Οι ισπανόφωνες νέες ταινίες «Σιωπηλή καμαριέρα» και «Ομαδική θεραπεία» έχουν τις προδιαγραφές για να καλέσουν τον κόσμο και αυτή την εβδομάδα στα σινεμά

Η σιωπηλή καμαριέρα (Calladita)

Παραγωγή: Ισπανία/ ΗΠΑ, 2023

Σκηνοθεσία: Μιγκέλ Φάους

Ηθοποιοί: Πάουλα Γκριμάλντο, Αριάδνα Γκιλ κ.α.

Με κεντρικό πρόσωπο μια Κολομβιανή που εργάζεται ως καμαριέρα στην πανάκριβη έπαυλη μιας πάμπλουτης οικογένειας Ισπανών, η ταινία του Μιγκέλ Φάους ήρεμα και διακριτικά αγγίζει το πολύ επίκαιρο φαινόμενο της πάλης των τάξεων • έντονο στους καιρούς μας, όσο σπανίως στο παρελθόν. Η σιωπηλή Κολομβιανή Αννα (Πάουλα Γκριμάλντο) που εργάζεται με στόχο την αποστολή χρημάτων στη πατρίδα για τις σπουδές της αδελφής της, αντιλαμβάνεται ότι στην πραγματικότητα βρίσκεται πιασμένη στην φάκα ενός κόσμου τόσο δήθεν και πλαστού που δεν πρόκειται ποτέ να την βοηθήσει, όσες υποσχέσεις και αν της δίνει.

——————————————–

Ομαδική θεραπεία (Bajo Terapia)

Παραγωγή: Ισπανία, 2023

Σκηνοθεσία: Γκεράρντο Χερέρο

Ηθοποιοί: Αλεχάνδρα Χιμένες, Μαλένα Αλτέριο, Φέλε Μαρτίνεζ, Εύα Ουγκάρτε, Αντόνιο Παγούδο, Χουάν Κάρλος Βεγίδο

Χωρίς το στοιχείο του θρίλερ, το σκηνικό αυτής της ισπανικής ταινίας θυμίζει των «Δέκα μικρών Ινδιάνων» (ή Νέγρων), εμβληματικού μυθιστορήματος μυστηρίου της Αγκάθα Κρίστι που έχει μεταφερθεί πολλές φορές στο σινεμά – και έχει επίσης εμπνεύσει την κωμωδία «Murder by death»: άγνωστα μεταξύ τους πρόσωπα (εδώ, τρία παντρεμένα ζευγάρια) συγκεντρωμένα στον ίδιο χώρο, καλεσμένα κάποιου «οικοδεσπότη» με τον οποίο όλα κάπως συνδέονται.

Αν όμως στον κόσμο της Κρίστι το έγκλημα ήταν που παραμόνευε, εδώ, στον κόσμο του Ισπανού σκηνοθέτη Γκεράρντο Ερέρο  τον πρώτο λόγο έχει η ανθρώπινη φύση, τα καθημερινά προβλήματα των παντρεμένων, οι ενδόμυχες ανησυχίες τους και μια ποικιλία συναισθημάτων που θέτουν σε λειτουργία απανωτές συγκρούσεις.

Γιατί ο «οικοδεσπότης» που έχει καλέσει όλα αυτά τα πρόσωπα στο ίδιο σημείο, δεν είναι άλλος από τον ψυχοθεραπευτή τους και η συγκέντρωση ένα πειραμα του. Αυτή η εντελώς πρωτότυπη συνεδρία ψυχοθεραπείας κινητοποιεί με νεύρο την ιστορία και έτσι ο θεατής βρίσκεται απέναντι σε έξι πρόσωπα που αποτελούν έξι διαφορετικούς «τύπους» σύγχρονων ανθρώπων, έξι διαφορετικούς χαρακτήρες πολύ καλά μελετημένους ως προς τι ακριβώς πρεσβεύει ο καθένας.

——————————————–

Η φύση του έρωτα

(Simple comme Sylvain)

Παραγωγή: Γαλλία/ Καναδάς, 2023

Σκηνοθεσία: Μονιά Τσοκρί

Ηθοποιοί: Μαγκαλί Λεπέν Μπλοντό, Πιέρ – Υβ Καρντινάλ, Φρανσίς – Γουιλιάμ Ρομ

Στην ουσία αυτό που παρακολουθούμε εδώ είναι μια ιστορία που γνωρίζουμε πολύ καλά από αμέτρητες ταινίες του παρελθόντος: μια γυναίκα (Μαγκαλί Λεπέν Μπλοντό) ανάμεσα σε δύο άντρες, τον σύζυγο (Φρανσίς – Γουιλιάμ Ρομ) και τον εραστή της (Πιέρ – Υβ Καρντινάλ). Δεν είναι φυσικά κάτι πρωτότυπο, είναι όμως πρωτότυπα ειπωμένο και ειδωμένο αποκλειστικά από την ματιά της γυναίκας η οποία δεν ξέρει τι ακριβώς θέλει και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ταλαιπωρεί τους άλλους.

Βεβαίως, και οι «άλλοι» με τον τρόπο τους την ταλαιπωρούν – ο σύζυγος καταντά αστείος με τη παθητικότητά του, ενώ ο αγράμματος εραστής βγάζει μια απρόβλεπτα βίαιη πλευρά.

——————————————–

Ο αρχηγός των κατασκόπων (Chief of station)

Παραγωγή: ΗΠΑ, 2024

Σκηνοθεσία: Τζέσι Τζόνσον

Ηθοποιοί: Ααρον Εκχαρτ, Ολγκα Κουριλένκο, Αλεξ Πέτιφερ

Eνα χρόνο μετά την «Αποστολή την Ελλάδα», ο Ααρον Εκχαρτ σε αυτήν την σχεδόν πανομοιότυπη ταινία κατασκοπείας υποδύεται και πάλι έναν εργαζόμενο στην Ευρώπη μυστικό πράκτορα της CIA ο οποίος θα δεχτεί το μεγαλύτερο χτύπημα της ζωής του βλέποντας την γυναίκα του να σκοτώνεται. Το γιατί είναι το μεγάλο ερώτημα της ιστορίας και αυτό που δραστηριοποιεί το σενάριο: εφόσον η γυναίκα του έκανε το ίδιο επάγγελμα με εκείνον, η δολοφονία της προκαλεί ερωτήματα στην υπηρεσία για το πόσο πραγματικά πιστή ήταν στην πατρίδα της.

Επανεκδόσεις

Δεσμώτης του ιλίγγου (Vertigo, ΗΠΑ, 1958) του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Η πιο πρωτότυπη δημιουργία του μετρ του σασπένς και της αγωνίας, ένας από τους πιο γοητευτικούς κινηματογραφικούς γρίφους όλων των εποχών, δεν έχει χάσει ρανίδα από την αρχική μαγεία της. Στην ταινία, μια μυστηριώδης γυναίκα, θα γίνει αντικείμενο του πόθου του ντετέκτιβ που την παρακολουθεί για λογαριασμό του συζύγου της και φίλου του. Ο ντετέκτιβ θα χάσει τον κόσμο κάτω από τα πόδια του όταν η γυναίκα αυτοκτονεί ως τη στιγμή που τυχαία (;) βλέπει μια άλλη γυναίκα στον δρόμο, εκπληκτικής ομοιότητας με την απόλυτη αγάπη του… Ο Χίτσκοκ συνεργάστηκε με τους Αλεκ Κόπελ και Σαμ Τέιλορ για τη σεναριακή διασκευή του μυθιστορήματος «Μεταξύ των πεθαμένων» των Πιέρ Μπουαλό και Τομά Ναρσεζάκ, συγγραφέων της «Διαβολογυναίκας» που επίσης έγινε κλασική ταινία από τον Ανρί Ζορζ Κλουζό. Η υποκειμενική αγάπη που αγγίζει τη νεκροφιλία, ο αρρωστημένος φετιχισμός που γίνεται παράνοια (ο ντετέκτιβ προσπαθεί να μεταμορφώσει την «καινούργια» γυναίκα ακολουθώντας επακριβώς την εικόνα της νεκρής), η πιθανότητα της καλοστημενης απατης που αιωρείται διαρκώς στον αέρα δημιουργούν ένα συναρπαστικό σύνολο στο οποίο απλώς παραδίνεσαι. Στην καλύτερη από τις τέσσερις ταινίες που γύρισε με τον Χίτσκοκ, ο Τζέιμς Στιούαρτ είναι άψογος στον ρόλο του ντετέκτιβ που καταδιώκεται από εμμονές και το φάντασμα του έρωτα, ενώ η Κιμ Νόβακ (που ο Χίτσκοκ αρχικώς δεν ήθελε για τον διπλό ρόλο της γυναίκας- μυστήριο) δεν χρειάζεται να καταβάλει προσπάθεια για να μας κερδισει. Η παγωμένη ομορφιά της αρκεί. Είναι η τέλεια «χιτσκοκική» ηρωίδα και μια από τις πιο χαρακτηριστικές femmes fatale της ιστορίας του κινηματογράφου.

——————————————–

Χάος (Kaos, Ιταλία, 1984) των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Σε ένα από τα πιο γλυκά έργα της κοινής καριέρας τους, οι σκηνοθέτες αδελφοί Ταβιάνι, χωρίς φιοριτούρες και με ασκητική συνέπεια προς το ύφος του συγγραφέα Λουίτζι Πιραντέλο, αφηγούνται ιστορίες του, σχετικές με την παράδοση στην εποχή του θερισμού στη Σικελία: μια γυναίκα αδυνατεί ν’αγαπήσει το παιδί της διότι μοιάζει τρομερά με τον πατέρα του, ένας άντρας σεληνιάζεται, ο ιδιοκτήτης ενός τεράστιου κιουπιού λαδιού συγκρούεται με τον τεχνίτη που πρέπει να το φτιάξει, ένας προύχοντας μετατρέπει σε θέατρο τον ίδιο του τον θάνατο. Το μοναδικό πνεύμα του Πιραντέλο (τον υποδύεται ο Ομέρο Αντονούτι), βρίσκει εικόνα στην ιδιαίτερη αισθητική των αδελφών Ταβιάνι, φόντο των οποίων, η αγροτική ζωή στην Ιταλία, στο πέρασμα του 20ου αιώνα. Ιστορίες γραμμένες από έναν άνθρωπο που έσκαψε καλά στο εσωτερικό της Σικελίας, βρίσκοντας ταπεινότητα, περηφάνια και αγάπη για την ζωή. Οι Ταβιάνι ανάπλασαν μια ολόκληρη κοινωνία, μια ολόκληρη εποχή με γεμάτη καρδιά, σπλαχνικότητα, χιούμορ και – κυρίως – την αγάπη για την ζωή παρά τις δυστυχίες.

 

——————————————–

Η θάλασσα μέσα μου

(Mar a dentro, Ισπανία/ Γαλλίας/ Ιταλία, 2003) του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ. Θαυμάσια γυρισμένη αλλά τρομερά δυσάρεστη στο περιεχόμενό της η ταινία που σκηνοθέτησε ο ταλαντούχος δημιουργός των «Αλλων», πραγματεύεται την αληθινή ιστορία του Ραμόν Σαμπέδρο (Χαβιέρ Μπαρδέμ) ενός παράλυτου από τον λαιμό και κάτω ανθρώπου ο οποίος έγινε διάσημος χάρη στην μάχη του με την δικαιοσύνη και την εκκλησία ζητώντας την «άδεια» να δώσει τέλος στη ζωή του. Η ταινία θέτει πολλά κρίσιμα ερωτήματα: Ποιός ορίζει το δικαίωμα του ανθρώπου στην ζωή; Ποιός μπορεί να απαγορεύσει σε έναν άνθρωπο να αποφασίσει τον θάνατό του; Τι λόγο έχει σε αυτά τα θέματα η Πολιτεία και ο Κλήρος; Ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ ενδιαφέρεται να μας κάνει κοινωνούς της φιλοσοφίας του Σαμπέδρο / Μπαρδέμ όχι «επιβάλλοντας» απόψεις αλλά προκαλώντας συζητήσεις. Η Θάλασσα μέσα μου προτάθηκε για τα Οσκαρ διεθνούς ταινίας και μακιγιάζ.

 

Προβάλλεται τέλος ο «Φυλακας των Δράκων» (Dragon Keeper, Ισπανία/ Κίνα, 2024), κινούμενο σχέδιο με φόντο την αρχαία Κίνα της Δυναστείας των Χαν και θέμα την φιλία ενός κοριτσιού με έναν εξόριστο δράκο, όπως και η γαλλική κωμωδία «Συμπέθεροι από σόι» (Cocorico, 2023).

Επόμ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τώρα στον αέρα

Ροή ειδήσεων

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ LIVE

Το περιοδικό του Επικοινωνία | Τεύχος 14