Από το Γυμνάσιο Αρχαίας Ολυμπίας μέχρι το Βυζαντινό Κάστρο Τρικάλων και από τον Αρχαιολογικό χώρο Μαντινείας μέχρι τον Προϊστορικό οικισμό Μύρινας Λήμνου, η πέμπτη εβδομάδα του πολυσυλλεκτικού προγράμματος 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» φέρνει επτά ξεχωριστές εκδηλώσεις από τις 29 Ιουλίου έως και τις 4 Αυγούστου.
Με κεντρικό θεματικό άξονα την έννοια της Σύγκρουσης, το κοινό θα έχει τη μοναδική ευκαιρία να απολαύσει νέες μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, παραγωγές μουσικού θέατρου, παραστάσεις / δράσεις για παιδικά και εφήβους και χορό σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε Ζάκυνθο, Βόλο, Αρκαδία, Λήμνο, Τρίκαλα, Αρχαία Ολυμπία και Λάρισα.
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το ΥΠΠΟ, ενώ οι προκρατήσεις θέσεων γίνονται αποκλειστικά μέσω της ιστοσελίδας του θεσμού: www.allofgreeceoneculture.gr
Μουσική
Η φυλλάδα του γαδάρου
30, 31 Ιουλίου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:30
Μουσείο Ζακύνθου
Μουσική σύνθεση: Ναταλία Κωτσάνη, Τάσος Κοφοδήμος
Σχεδιασμός visuals: Ναταλία Μαντά
Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Ηχοληψία: Πασχάλης Κολέντσης
Ερμηνεύουν: Ναταλία Κωτσάνη (τραγούδι, πιάνο), Τάσος Κοφοδήμος (τραγούδι, στεριανό λαούτο), Βασίλης Ρακόπουλος (κιθάρα), Δημήτρης Λιάσκος (chalumeau, φλάουτο, φλογέρες, μαντούρα), Βαγγέλης Ζωγράφος (κοντραμπάσο), Βαγγέλης Καρίπης (κρουστά)
Οργάνωση παραγωγής: Ναταλία Κωτσάνη
ΑΜΚΕ: ΦΕΛΙΣ
Το δημοφιλές κρητικό ποίημα του 16ου αιώνα, με πρωταγωνιστές έναν λύκο, μια αλεπού́ κι ένα γάιδαρο, μετουσιώνεται σε ένα σύγχρονο μουσικοεικαστικό παραμύθι με τίτλο Η φυλλάδα του γαδάρου που σατιρίζει τύπους ανθρώπινους κάθε καιρού και τόπου.
Τα ζώα διαδραματίζουν τον ρόλο των ανθρώπων, μιλούν, φαντάζονται, ονειρεύονται, συνωμοτούν, χωρατεύουν. Με χιούμορ λαϊκό, στίχο ομοιοκατάληκτο και γλώσσα ιδιωματική, η παράσταση καυτηριάζει «σκεπασμένα κι ανώδυνα» τις δυτικοευρωπαϊκές κοινωνικές τάξεις και την αυθαιρεσία του ισχυρού απέναντι στον αδύνατο.
Η Ναταλία Κωτσάνη και ο Τάσος Κοφοδήμος μελοποιούν και ερμηνεύουν το ποίημα διατηρώντας την πλοκή́ και τις ενότητες του έργου. Η εικαστικός Ναταλία Μαντά, αξιοποιώντας αναλογικά́ και ψηφιακά́ μέσα, αφηγείται τον μύθο αναδεικνύοντας τις σύγχρονες αλληγορικές διαστάσεις του, και τέσσερις μουσικοί επί σκηνής συνδιαλέγονται με τους πρωταγωνιστές και τις ιστορίες τους σε γλώσσα μουσική, δημιουργώντας το δικό τους επίπεδο παράλληλης αφήγησης.
H Φυλλάδα του Γαδάρου ή Γαδάρου, λύκου και αλεπούς διήγησης χαρίεις είναι ένα από́ τα δημοφιλέστερα λαϊκά́ αναγνώσματα του νέου ελληνισμού́, με πολλές ανατυπώσεις μέχρι τον 19ο αιώνα. Πρόκειται για έργο άγνωστου ποιητή́, με χιουμοριστικό́ και σκωπτικό́ τόνο, που εκδόθηκε στη Βενετία το 1539, είκοσι χρόνια μετά τον Απόκοπο του Μπεργαδή.
Μουσικό θέατρο
Ο Αρίστος και ο Φάνης
30, 31 Ιουλίου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:30
Αρχαίο Θέατρο Δημητριάδος, Βόλος
Ορχήστρα και Χορωδία ΙΩΝΙΑ Νέας Ιωνίας Βόλου
Σκηνοθεσία, κείμενα: Ρεγγίνα Καπετανάκη
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Νεκτάριος Δεμελής
Διδασκαλία, διεύθυνση χορωδίας: Κορνηλία Φραγκογιάννη
Μουσική σύνθεση, τραγούδι: Θοδωρής Κοτονιάς
Βοηθός σκηνοθέτριας: Αγγελική Αγαλιανού
Αφήγηση: Αγγελική Αγαλιανού
Τους ρόλους ερμηνεύουν: Νέστορας Μητράκας (Αρίστος), Γιώργος Τσαπράζης (Φάνης)
Συμμετέχουν: Άκης Βλαχόπουλος, Βάλια Λιάπη, Μαρκέλα Καραπτσιά, Αλεξάνδρα Χαλβέ, Ελένη Χαλβέ
Διεύθυνση παραγωγής: Βούλα Τουλούδη
Διεύθυνση φωτογραφίας: D.O.P. / Μοntαz Studio GX7 Γεώργιος & Δημήτριος Καλλίκας
ΑΜΚΕ: ΙΩΝΙΑ
Μια δυναμική, πολυσύνθετη μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο Ο Αρίστος και ο Φάνης παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι η Ορχήστρα και Χορωδία ΙΩΝΙΑ της Νέας Ιωνίας Βόλου. Η 13μελής ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων, η 160μελής μεικτή χορωδία, ο τραγουδιστής Θοδωρής Κοτονιάς και δύο ηθοποιοί θα προσφέρουν στο κοινό ένα πολύχρωμο ταξίδι, εκεί όπου η παράδοση συναντάει το σήμερα.
Με απλό και άμεσο τρόπο οι δύο ήρωες, ο Αρίστος και ο Φάνης, αντλούν κουράγιο από τη δύναμη της αριστοφανικής κωμωδίας, που δίδαξε πώς μπορείς με τη λυτρωτική, σαρκαστική και κριτική δύναμη του γέλιου να μιλήσεις για τα πιο δύσκολα θέματα. Ιδιαίτερα στην εποχή μας και σε κοινωνίες όπου το «διαφορετικό» στις χώρες, στις θρησκείες, τα φύλα και σε κάθε είδους ομάδες γεννάει συνεχώς επικίνδυνες και κλιμακούμενες εντάσεις. Μέσα από την παράσταση περνάει το μήνυμα της ανάγκης συνύπαρξης των ανθρώπων και πώς χάρη στη συνεργασία, την αποδοχή του «άλλου» και την αρμονία η ζωή αποκτά πραγματική αξία.*Η παράσταση θα λάβει χώρα στον περιβάλλοντα χώρο έμπροσθεν του Αρχαίου Θέατρου Δημητριάδος λόγω της πολυπληθούς ομάδας συντελεστών της.
Θέατρο
Et in Arcadia ego / Ήμουν κι εγώ στην Αρκαδία
31 Ιουλίου, 1 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 19:00
Αρχαιολογικός χώρος Μαντινείας, Αρκαδία
Κείμενο, δραματουργία: Γρηγόρης Λιακόπουλος
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Κοστούμια, σκηνικά: Ναταλία Μαντά
Μουσική: Γιάννης Αναστασάκης, Θοδωρής Αμπαζής
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Κατσινούλα
Ερμηνεύουν: Γιάννης Αναστασάκης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Ηλέκτρα Καρτάνου, Δανάη Σαριδάκη, Bertrand Moreau
Οργάνωση παραγωγής: Goodheart Productions
ΑΜΚΕ: ΚΡΑΜΑ
Τέσσερις ηθοποιοί και ένας μουσικός ταξιδεύουν στην Αρκαδία, αναζητώντας τα θραύσματα του μύθου. Σκοπός τους: να ιδρύσουν μια ουτοπική κοινότητα σε αρμονία με τη φύση, στην παράδοση του Αρκαδικού Ιδεώδους. Η Αρκαδία είναι από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα ο τόπος πάνω στον οποίο η ευρωπαϊκή σκέψη προβάλλει την ιδέα ενός χαμένου επί γης παραδείσου. Είναι ένας τόπος όπου μύθος και πραγματικότητα συνενώνονται. Ταυτόχρονα αποτελεί πρότυπο του προβλήματος ετεροπροσδιορισμού της Ελλάδας, μιας και οι περισσότεροι εκ των διανοητών που καθόρισαν την αντίληψη σχετικά με εκείνη δεν την επισκέφθηκαν στην πραγματικότητα ποτέ. Πόσο απέχει η δυτικοευρωπαϊκή μυθική παράδοση της Αρκαδίας από τη σύγχρονη ελληνική εμπειρία; Μπορούμε σήμερα να φανταστούμε μια ιδανική κοινωνία; Μπορούμε να φανταστούμε μια ζωή σε αρμονία με τη φύση, ή κάτι τέτοιο έρχεται σε σύγκρουση με τον σύγχρονο τρόπο ζωής;
Παράσταση / Δράση για παιδιά και εφήβους
Η επανάσταση των παλιών παιχνιδιών
31 Ιουλίου, 1 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:00
Προϊστορικός οικισμός Μύρινας Λήμνου
Συγγραφέας παραμυθιού: Χρήστος Μπουλώτης
Θεατρική διασκευή: Σοφία Παλάντζα, Λευτέρης Καταχανάς
Σκηνοθεσία: Σοφία Παλάντζα
Μουσική σύνθεση, ενορχήστρωση: Μιχάλης Καταχανάς, Αντώνης Παπαδάκης, Hacobb
Στίχοι, μουσική τραγουδιών: Λευτέρης Καταχανάς
Σκηνογραφική επιμέλεια, ειδικές κατασκευές: Μαρία Παλάντζα
Κοστούμια: Μαρία Παλάντζα, Μαριάνθη Μαυρουδή
Ηχητικός σχεδιασμός, ηχοληψία: Hacobb
Ερμηνεύουν: Λευτέρης Καταχανάς, Σοφία Παλάντζα, Αντώνης Παπαδάκης
ΑΜΚΕ: ONE TWO FREE ΟΜΑΔΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
Το έργο Η επανάσταση των παλιών παιχνιδιών αποτελεί μια ελεύθερη θεατρική διασκευή βασισμένη στο ομότιτλο παραμύθι του Χρήστου Μπουλώτη και παρουσιάζεται μέσα από τη σκηνοθετική ματιά της Σοφίας Παλάντζα.
Μια βροχερή νύχτα τα παλιά παιχνίδια αποφασίζουν να κάνουν επανάσταση. Με θάρρος και ενθουσιασμό θα ζήσουν την περιπέτεια και τον κίνδυνο, αποφασίζοντας να συγκρουστούν με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που έκλεβαν τις σκέψεις των παιδιών, αλλά και με τον ίδιο τους τον αρχηγό, ανακαλύπτοντας πως δεν είναι παιχνίδι αλλά άνθρωπος. Τα παιχνίδια με μοναδικό όπλο τη φαντασία θα μπουν στην άνιση μάχη κατά των ηλεκτρονικών μαχητών του πολέμου και της βίας για να διεκδικήσουν τη θέση τους στην καρδιά των παιδιών. Η ομαδικότητα, η συντροφικότητα, η αλληλεγγύη, η ειρήνη, η αγωνιστικότητα, η ελευθερία και πάνω απ’ όλα η φαντασία ως δημιουργική πράξη είναι κάποιες από τις έννοιες που πραγματεύεται η παράσταση προσφέροντας στους θεατές στιγμές χαράς, ταξιδεύοντας επάνω σε πολύχρωμα σύννεφα παρέα με κουρδιστά στρατιωτάκια, μαϊμούδες με πιατίνια, τυμπανιστές, μονόκερους και χρωματιστές μπάλες.
Θέατρο
Η ανάκριση
1, 2 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 20:00
Κάστρο Τρικάλων
Σκηνοθεσία: Ζωή Ξανθοπούλου
Κείμενο, δραματουργία: Νίκος Ιωακείμ, Κωνσταντίνος Ντέλλας, Ζωή Ξανθοπούλου
Μετάφραση Σοφόκλειων αποσπασμάτων από το πρωτότυπο: Νίκος Ιωακείμ
Μουσική: Νίκος Ιωακείμ
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Σκηνικά, κοστούμια: Γιώργος Λιντζέρης
Ηχογραφημένη μουσική: Ρεζάρτα Κρούγια, βιολί-Παναγιώτης Ζιάβρας, κρουστά
Ηχογράφηση, μίξη: AUX studio
Ερμηνεύει: Κωνσταντίνος Ντέλλας
Διεύθυνση παραγωγής: Κωνσταντίνα Αγγελέτου
Οργάνωση παραγωγής: Γερανάκης Γιώργος
ΑΜΚΕ: ΠΛΕΓΜΑ
Ο Αίαντας δεν είναι εκεί. Είναι όμως η Τέκμησσα. Και θα υπερασπιστεί τη δική της εκδοχή των γεγονότων. Μέσα στη δίνη των κοινωνικών εξελίξεων και ανατροπών, ο άνθρωπος μπορεί να χάσει το κέντρο του. Πώς επαναπροσδιορίζει το κέντρο του; Οι αναμνήσεις είναι αληθινές; Ενώ ο αγώνας κατά της πατριαρχίας και όσων επιφέρει συνεχίζεται, το πρίσμα κάτω από το οποίο θα ειπωθεί η ιστορία μιας «ανδρικής» τιμής και ηθικής είναι εκείνο της γυναίκας που αγάπησε, που στάθηκε στο πλευρό του άνδρα της, που η ζωή της έχει αλλάξει λόγω των πολέμων, κυριολεκτικών και μεταφορικών. Κομμάτια του κειμένου που ζωντανεύουν δραματοποιημένα και συμπληρώνουν την αφήγηση της Τέκμησσας, μέσα σε ένα περιβάλλον άχρονο όπου δομούνται και αποδομούνται στιγμές και εικόνες. Το ηχητικό τοπίο συμβάλλει στις ψυχολογικές μεταπτώσεις της Τέκμησσας. Μπορεί κανείς να περιγράψει κάτι άγριο και τρυφερό μαζί; Η ζωή του Αίαντα άξιζε μια άλλη τύχη; Κι αυτό που νιώθει ένας άνθρωπος για έναν άλλον άνθρωπο; Τι σχέση έχει η αγάπη με την τιμή;
Χορός
PROMETHEUS 2024 (unbound bodies)
2, 3 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:00
Γυμνάσιο Αρχαίας Ολυμπίας
Σύλληψη, χορογραφία: Σπύρος Κουβαράς
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Κορίνα Κοτσίρη
Δραματουργία: Στέλλα Δημητρακοπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Θανάσης Κουμεντέρης
Κοστούμια: Kenneth Haarstrich
Εικαστική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Νασιούλα
Σχεδιασμός φωτισμών: Θωμάς Οικονομάκος
Βοηθός χορογράφου: Αλέξανδρος Ζαρμακούπης
Ηχητικός σχεδιασμός, επεξεργασία: Studio 19st
Ειδικές κατασκευές: 3D Art Theming
Οπτικό υλικό: Γιώργος Μπακάλης
Χορεύουν: Χριστίνα Καραγιάννη, Λουκιανή Παπαδάκη, Elton Petri, Σπύρος Κουβαράς
ΑΜΚΕ: SYNTHESIS 748 Dance Co.
Αντλώντας έμπνευση από τον μύθο του Προμηθέα, ο Σπύρος Κουβαράς συνεχίζει τις χορογραφικές εξερευνήσεις του στη συλλογική μας μνήμη και, με όχημα την κίνηση, τον ήχο και την εικόνα, καταπιάνεται με τον μνημειώδη αγώνα του μυθικού ήρωα, επιχειρώντας να διερευνήσει τους παραλληλισμούς μεταξύ τού τότε και της σύγχρονης ιστορίας. Ο χορογράφος «μεταφέρει» το σώμα στο εύθραυστο παρόν και παράλληλα διαβλέπει να κρύβεται πίσω από τον μύθο ένα όνειρο για το μέλλον. Παίζει με τους ετεροκαθορισμούς του χρόνου ενώ η πρωτότυπη ηλεκτροακουστική μουσική και η surround ηχητική εγκατάσταση συμπαρασύρουν τους ερμηνευτές σε έναν χορό μέσα από τον οποίο αναδύονται μορφές που θυμίζουν τοπία του ασυνείδητου.
Χορογραφική εξέγερση ή απελευθερωτικό μανιφέστο; Το PROMETHEUS 2024 (unbound bodies) προτάσσει την περήφανη ανεξαρτησία ενός ηρωισμού που εξερευνά τα ασυμβίβαστα όρια της φαντασίας και μας δείχνει το σημερινό πεδίο μάχης που είναι ο ίδιος ο πολιτισμός μας. Εστιάζει έτσι στην ανθρωπολογική διάσταση του μύθου, μεταφέροντας στον σύγχρονο, ευμετάβλητο κόσμο ένα κρίσιμο ερώτημα: Μπορεί ο άνθρωπος να σώσει τον άνθρωπο;
Θέατρο
Τι ομάδα είσαι ρε;
4, 5 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:15
Β΄ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαυρόπουλος
Δραματουργία: Χάρης Πεχλιβανίδης
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Θανάσης Παναγιωτόπουλος
Σκηνικά: Μαρίνα Κωνσταντινίδου
Σχεδιασμός φωτισμών: Μιχάλης Σιώνας
Ερμηνεύουν: Ιωάννης Καμπούρης, Πάνος Κεφαλούρος, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Τίμος Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Δόμνα Χουρναζίδου
Μουσικός επί σκηνής: Θανάσης Παναγιωτόπουλος
Οργάνωση παραγωγής: Δόμνα Χουρναζίδου
ΑΜΚΕ: ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΝΤΙΡΡΗΣΗ
Πόσο μεγάλο είναι το ταξίδι από τη λατρεία για το ποδόσφαιρο μέχρι το τυφλό οπαδικό μίσος, τα μαχαιρώματα και την απώλεια; Μια δολοφονία με οπαδικά κίνητρα ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια ενός δημοσιογράφου, αποκαλύπτοντας ιδεολογίες, συμπεριφορές, συμφέροντα και μηχανισμούς που δεν περιορίζονται στον αυθορμητισμό κάποιων θερμόαιμων οπαδών, αλλά φτάνουν πολύ πιο βαθιά.
Μέσα από τα εργαλεία του θεάτρου-ντοκουμέντο (συνεντεύξεις από τους πραγματικούς πρωταγωνιστές, τους οπαδούς, τους γονείς θυμάτων και θυτών, τους διαιτητές, τους αστυνομικούς, τα στελέχη των ομάδων), η παράσταση Τι ομάδα είσαι ρε; συνθέτει μια ωδή στο παγκόσμιο κοινωνικό φαινόμενο που λέγεται ποδόσφαιρο αλλά και μια ποιητική αποτύπωση της οπαδικής κουλτούρας και των αρνητικών της εκφάνσεων. Μια παράσταση ωμή αλλά και κωμική, πεζή αλλά και σουρεαλιστική, που φιλοδοξεί να προβληματίσει τον θεατή αλλά και τον κάνει να θέλει να πάει να παίξει ποδόσφαιρο με τους φίλους του.