Τέσσερα βραβεία Όσκαρ απέσπασε η ταινία Poor things του Έλληνα σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου. Η Έμμα Στόουν ως Μπέλα Μπάξτερ ήταν η μεγάλη νικήτρια στην κατηγορία πρώτου γυναικείου ρόλου, ενώ τα υπόλοιπα τρία αφορούσαν στις κατηγορίες Σκηνογραφίας, Κομμώσεων-Μακιγιάζ και Σχεδιασμού Κοστουμιών. Μεγάλος νικητής ήταν η ταινία Οπενχάιμερ του Κρίστοφερ Νόλαν που συγκέντρωσε συνολικά 7 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων καλύτερης ταινίας, ανδρικής ερμηνείας για τους Κίλιαν Μέρφι και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Κρίστοφερ Νόλαν.
Μετά από μια πετυχημένη πορεία σε αίθουσες και βραβεία, το Poorthings του Γιώργου Λάνθιμου, περιορίστηκε τελικά σε τέσσερα βραβεία Όσκαρ από τις συνολικά 11 κατηγορίες στις οποίες ήταν υποψήφιο. Η Έμμα Στόουν έχοντας σχεδόν κερδίσει κάθε κινηματογραφικό βραβείο φέτος, κατάφερε τελικά να κρατήσει στα χέρια της, για δεύτερη φορά στη ζωή της, το χρυσό αγαλματίδιο του Θείου Όσκαρ. Ο Γιώργος Λάνθιμος έφυγε δυστυχώς, από την τελετή των 96ων βραβείων Όσκαρ, με άδεια χέρια, έχοντας πια στο δυναμικό του έξι οσκαρικές υποψηφιότητες.
Το φιλμ «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν έλαβε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, επισφραγίζοντας την κυριαρχία του τη βραδιά που εξασφάλισε συνολικά επτά αγαλματίδια. Το πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας, που είχε την ιδιαιτερότητα ότι αντιμετωπίστηκε με διθυράμβους από την κριτική και γνώρισε εμπορική επιτυχία στις αίθουσες, με εισπράξεις που ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια παγκοσμίως, επικράτησε των «Μπάρμπι», «Ανατομία μιας πτώσης», «Poor things» και «Τα παιδιά του χειμώνα», μεταξύ άλλων, μια χρονιά που γενικά οι ταινίες χαρακτηρίστηκαν υψηλού βαθμού ποιότητας.
Το φιλμ «Τα παιδιά του χειμώνα» του ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτη Αλεξάντερ Πέιν, κατάφερε τελικά να αποσπάσει μόνο ένα χρυσό αγαλματίδιο, αυτό της Ντα’ Βίν Τζόι Ράντιολφ – στην κατηγορία Β’ γυναικείου ρόλου. Το γαλλικό δικαστικό θρίλερ «Η ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ, έφυγε μόνο με το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου, ενώ η ταινία Barbie που σάρωσε τα ταμεία, απέσπασε μόλις ένα Όσκαρ, αυτό για το καλύτερο τραγούδι με το What Was I Made For? της Μπίλι Άιλις.
Όσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου στον Κίλιαν Μέρφι για το «Οπενχάιμερ»
Ο ιρλανδός ηθοποιός Κίλιαν Μέρφι έλαβε το Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του πατέρα της ατομικής βόμβας στο φιλμ «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν. Ο 47χρονος, που ερμηνεύει με τον παράδοξα εύθραυστο τρόπο του τον φυσικό που ανέτρεψε την ιστορία, επικράτησε των Πολ Τζιαμάτι («Τα παιδιά του χειμώνα»), Μπράντλι Κούπερ («Maestro»), Τζέφρι Ράιτ («American Fiction») και Κόλμαν Ντομίνγκο («Rustin»).
Όσκαρ σκηνοθεσίας στον Κρίστοφερ Νόλαν για το «Οπενχάιμερ»
Ο Κρίστοφερ Νόλαν έλαβε το Όσκαρ σκηνοθεσίας για το φιλμ «Οπενχάιμερ», το πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας, ταινία η οποία έλαβε διθυραμβικές κριτικές και γνώρισε επίσης εμπορική επιτυχία.
Το μάλλον απρόβλεπτο, ραφιναρισμένο μπλοκμπάστερ, το οποίο έσπασε το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων στο παγκόσμιο box office, είχε μετατρέψει ήδη τον 53χρονο αμερικανοβρετανό σκηνοθέτη στο φαβορί των βραβείων. Επικράτησε των Μάρτιν Σκορσέζε («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Ζιστίν Τριέ («Ανατομία μιας πτώσης»), Γιώργου Λάνθιμου («Poor Things») και Μπράντλι Κούπερ («Maestro»).
Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου στην Έμμα Στόουν («Poor Things»)
Η Έμμα Στόουν έλαβε το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου —για δεύτερη φορά—, για την ερμηνεία της στην μπαρόκ κωμωδία του Γιώργου Λάνθιμου «Poor Things».
Ήδη βραβευμένη για τον ρόλο της στην ταινία «La La Land», η 35χρονη αμερικανίδα ηθοποιός αυτή τη φορά ενσάρκωσε μια αυτόχειρα την οποία επαναφέρει στη ζωή εκκεντρικός επιστήμονας εμφυτεύοντάς της εγκέφαλο αγέννητου εμβρύου και ξεκινά να ανακαλύπτει τη ζωή από την αρχή, χωρίς αιδώ ή προκαταλήψεις. Επικράτησε των Λίλι Γκλάντστοουν («Δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Σάντρα Χούλερ («Ανατομία μιας πτώσης»), Κάρι Μάλιγκαν («Maestro») και Ανέτ Μπένινγκ («Nyad»).
Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου στη Ντέι’Βάιν Τζόι Ράντολφ («Τα παιδιά του χειμώνα»)
Η Ντέι’Βάιν Τζόι Ράντολφ έλαβε το βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση της πενθούσας μαγείρισσας στη χριστουγεννιάτικη ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» («The Holdovers», σε σκηνοθεσία Αλεξάντερ Πέιν).
Η ερμηνεία της 37χρονης αφροαμερικανίδας ηθοποιού στον ρόλο της Μέρι Λαμ της χάρισε την επικράτηση έναντι βαρύτερων ονομάτων: το βραβείο διεκδικούσαν επίσης η Τζόντι Φόστερ («Nyad»), η Αμέρικα Φερέρα («Μπάρμπι»), η Έμιλι Μπλαντ («Οπενχάιμερ»), και η Ντανιέλ Μπρουκς («The Color Purple»).
Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον στο φιλμ «Το αγόρι και ο ερωδιός» του Χαγιάο Μιγιαζάκι
Το φιλμ «Το αγόρι και ο ερωδιός», το πιο πρόσφατο έργο του ιάπωνα μετρ του μάνγκα Χαγιάο Μιγιαζάκι, κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον.
Η ταινία φαντασίας, πιθανόν η τελευταία του 83χρονου δημιουργού, έκανε την έκπληξη, επικρατώντας του φαβορί, που ήταν η ταινία «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Οι άλλες τρεις ταινίες που διεκδικούσαν το αγαλματίδιο ήταν οι «Nimona», «Στο στοιχείο τους» («Elemental», στούντιο Pixar) και «Robot dreams».
Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου στην «Ανατομία μιας πτώσης»
Η γαλλική ταινία «Ανατομία μιας πτώσης» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, για το δικαστικό δράμα με σκηνικό ακροαματική διαδικασία όπου συγγραφέας βρίσκεται κατηγορούμενη για τη δολοφονία του συζύγου της.
Η Ζιστίν Τριέ, που σκηνοθέτησε την ταινία, μοιράζεται το βραβείο με τον σύντροφό της Αρτίρ Αραρί, με τον οποίο συνυπέγραψαν το σενάριο—που δημιούργησαν εν μέσω της πανδημίας. Το φιλμ, που έλαβε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, ανατέμνει την διάλυση ενός γάμου κι αφήνει πάντα να πλανώνται αμφιβολίες για την αλήθεια.
Όσκαρ ξένης ταινίας στη «Ζώνη του Ενδιαφέροντος»
Το βρετανικό φιλμ «Η Ζώνη του Ενδιαφέροντος» (The Zone of Interest, σκηνοθεσία Τζόναθαν Γκλέιζερ) έλαβε Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας: πρόκειται για το σουρεαλιστικό χρονικό της ανέμελης ζωής μιας οικογένειας ναζί σε βίλα πλάι στο στρατόπεδο συγκέντρωσης-εξόντωσης Άουσβιτς.
Η ταινία θίγει τη φρίκη του Ολοκαυτώματος, που βρίσκεται στην άλλη πλευρά του φράκτη του οικογενειακού κήπου, αλλά ποτέ δεν εμφανίζεται. Αυτή η αφήγηση της κοινοτοπίας του κακού επικράτησε των άλλων ταινιών που διαγωνίζονταν, των «Io Capitano» (Ιταλία), «Perfect Days» (Ιαπωνία), «Στο γραφείο των καθηγητών» (Γερμανία) και «Society of the Snow» (Ισπανία).
Όσκαρ Β΄ ανδρικού ρόλου στον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ («Οπενχάιμερ»)
Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ έλαβε το Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Οπενχάιμερ», στον ρόλο του γραφειοκράτη που μετατρέπεται σε νέμεση του κεντρικού ήρωα.
Η παρουσία του στο πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας το οποίο φιλοτέχνησε ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι καθοριστική για την ταπείνωση του επιστήμονα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Επέτρεψε στον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιοτ να επικρατήσει των άλλων διεκδικητών του βραβείου, των Ράιαν Γκόσλινγκ («Μπάρμπι»), Ρόμπερτ ντε Νίρο («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Μαρκ Ράφαλο («Poor things») και Στέρλινγκ Κ. Μπράουν («American Fiction»).
Όσκαρ Καλύτερου Ήχου
Το βραβείο καλύτερου ήχου ήταν το δεύτερο Όσκαρ για την ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος». Η αλήθεια είναι ότι ο ήχος αυτής της ταινίας είναι η απόδειξη ότι η ακαδημία επέλεξε πιο καλλιτεχνικές επιλογές αντί των μπλοκμπαστερ. «Ευχαριστούμε την ακαδημία που «άκουσαν» την ταινία», θα πουν οι δημιουργοί. Να θυμίσουμε ότι είναι και αυτό μια νίκη της Μεγάλης Βρετανίας.
[Αν και δεν αναφέρουμε μέχρι στιγμής πολλά για το παρασκήνιο ή τις γνωστές μουσικές δράσεις, αξίζει να πούμε παρενθετικά ότι ο Ράιαν Γκόσλιν αμέσως μετά ξεκίνησε να τραγουδάει από την καρέκλα του, με ροζ αμφίεση, τι άλλο, το υποψήφιο τραγούδι του I am Ken, από την ταινία “Barbie”]
Όσκαρ Ντοκιμαντέρ Μικρού και Μεγάλου Μήκους
«War is Over». Αυτή είναι η ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων που κερδίζει το Όσκαρ. Είναι η ιστορία ενός ταχυδρομικού περιστεριού που μεταφέρει μηνύματα ανάμεσα σε δύο στρατιώτες από αντίπαλα στρατεύματα.
Η Κέιτ Μακίνον και η Αμέρικα Φεράρα, δευτεραγωνίστριες του «Μπάρμπι» (η δεύτερη επίσης υποψήφια που έχασε από την Ντα Βάιν Τζόυ Ράντολφ) επί σκηνής για να δώσουν το επόμενο βραβείο που είναι αυτό του καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Δεύτερο Όσκαρ σε Τρίτη υποψηφιότητα, το «The Last repair Shop».
Η ταινία είναι μια συγκινητική επιστολή αγάπης για ένα κατάστημα που διορθώνει δωρεάν μουσικά όργανα για μαθητές. Το ντοκιμαντέρ έχει αναρτήσει δωρεάν η Los Angeles Times για να τη δει το κοινό. Φυσικά ο σκηνοθέτης τους ευχαρίστησε για αυτή τους την πράξη.
«Είκοσι μέρες στη Μαριούπολη», το μεγάλο φαβορί για το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ είναι και αυτό που το κερδίζει. «Θα αντάλλαζα αυτό το Όσκαρ, με το να μην είχε γίνει ο πόλεμος στην Ουκρανία» είπε μεταξύ άλλων ο σκηνοθέτης Mstyslav Chernov. Το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους κατά παράδοση πηγαίνει σε ταινία πολιτικού ενδιαφέροντος ή με πολιτικές προεκτάσεις «Η μνήμη διαμορφώνει την ιστορία».
Όσκαρ Οπτικών Εφέ
Στο Godzilla Minus One το Όσκαρ Οπτικών Εφέ. Το παρουσίασαν οι πρωταγωνιστές της αγαπημένης κωμωδίας των 80s «Οι Δίδυμοι».
Η Toho και ο «Γκοτζίλα» της (Godzilla minus one) , ταινία που θα διανεμηθεί σύντομα, παίρνει το βραβείο που περίμενε τόσα χρόνια. Αυτή είναι η πρώτη φορά που ταινία με τον Γκοτζίλα είναι υποψήφια. Στα χέρια τους όλοι κρατούσαν από μια αναφορά συνδεδεμένη με την ιστορία.
Οι ίδιοι στη συνέχεια έδωσαν και το βραβείο καλύτερου μοντάζ, που είχε και μια ιδιαίτερη σημασία για εμάς καθώς ο Γιώργος Μαυροψαρίδης ήταν υποψήφιος για το «Poor Things». Η Τζένιφερ Λέιμ, μοντέρ του «Τένετ» αλλά και του «Ιστορία Γάμου» με την πρώτη της υποψηφιότητα χαρίζει στο «Όπενχάιμερ» το δεύτερο αναμενόμενο Όσκαρ. Αποκαλώντας «καλό» τον σκηνοθέτη της με πολύ χιούμορ, δείχνει πόσο συγκινημένη αλλά και συγκροτημένη ήταν επί σκηνής.
Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων
Το φιλμ «Το αγόρι και ο ερωδιός», το πιο πρόσφατο έργο του Ιάπωνα μετρ του μάνγκα Χαγιάο Μιγιαζάκι, κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον.
Η ταινία φαντασίας, πιθανόν η τελευταία του 83χρονου δημιουργού, έκανε την έκπληξη, επικρατώντας του φαβορί, που ήταν η ταινία «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Οι άλλες τρεις ταινίες που διεκδικούσαν το αγαλματίδιο ήταν οι «Nimona», «Στο στοιχείο τους» («Elemental», στούντιο Pixar) και «Robot dreams».