Σε ισχύ τίθεται από σήμερα έως και το Σάββατο 4 Μαΐου το «Καλάθι της Σαρακοστής». Αποτελεί ουσιαστικά επέκταση του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» καθώς προστίθενται τρεις επιπλέον κατηγορίες τροφίμων που παρουσιάζουν αυξημένη εποχική ζήτηση κατά την περίοδο της Σαρακοστής και συγκεκριμένα: ο χαλβάς, οι νηστίσιμες Σαλάτες (αλοιφές – μελιτζανοσαλάτες, ταραμοσαλάτες κ.α.) καθώς και δύο τουλάχιστον είδη από κατεψυγμένα θαλασσινά.
Ακριβότερα έως και 20% θα πληρώσουν φέτος τα σαρακοστιανά εδέσματα οι καταναλωτές με τις τιμές σε έτοιμες σαλάτες (ταραμοσαλάτα, μελιτζανοσαλάτα) να εκτοξεύονται έως και 97%. Επώνυμη ταραμοσαλάτα 450 γραμμαρίων που πέρυσι κόστιζε 1,74 ευρώ, φέτος εκτοξεύθηκε στα 3,44 ευρώ, με αύξηση 97%. Επώνυμη μελιτζανοσαλάτα 250 γραμμαρίων κόστιζε πέρυσι 2,18 ευρώ και φέτος πωλείται 2,65 ευρώ, με αύξηση 38%. Οι σαλάτες έχουν ακριβύνει φέτος γιατί η βάση τους είναι το ελαιόλαδο το οποίο έχει πάει στα ύψη. Την ανιούσα παίρνει και η τιμή του χαλβά ο οποίος στα σούπερ μάρκετ πωλείται από 6,75-15,40 ευρώ το κιλό ανάλογα με την ποικιλία.
Οι τιμές σε κατεψυγμένα θαλασσινά στα σούπερ μάρκετ έχουν εκτοξευτεί. Τα κατεψυγμένα καλαμαράκια (καθαρισμένα) κοστίζουν στα ψυγεία των σουπερμάρκετ από 9,95 έως 16,64 ευρώ το κιλό. Τα κατεψυγμένα χταπόδια, ανάλογα με το μέγεθος, πωλούνται από 16,40 έως 35,26 ευρώ το κιλό, ενώ οι γαρίδες, επίσης ανάλογα με το μέγεθος και την επεξεργασία, από 8,35 έως 38,16 ευρώ το κιλό. Τα μύδια (ψίχα εισαγωγής) από 5,11 έως 8,52 ευρώ ανά κιλό.
Ωστόσο, αλμυρό αναμένεται το Σαρακοστιανό τραπέζι, με την τιμή της λαγάνας να τραβά την ανηφόρα. Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας η αύξηση στη λαγάνα αναμένεται στο 10% καθώς θα πωλείται στα 4- 4,5 % ανά τεμάχιο των 750 γραμμάριων σε σχέση με πέρυσι που κόστιζε από 3,5-4 ευρώ και σχεδόν διπλάσια από το 2022 όταν η λαγάνα πωλούνταν από 2,3-3 ευρώ.
Ποια καταστήματα θα είναι ανοιχτά την Καθαρά Δευτέρα
Ανήμερα Καθαράς Δευτέρας ανοιχτά θα είναι για να προμηθευτούν οι καταναλωτές τα εδέσματα για το Σαρακοστιανό τραπέζι η Βαρβάκειος Αγορά και η Αγορά του Καταναλωτή στου Ρέντη. Η Βαρβάκειος Αγορά θα λειτουργήσει από το βράδυ της προηγούμενης ημέρας (21:00 της Κυριακής) μέχρι και το μεσημέρι της Καθαράς Δευτέρας.
Αντίστοιχα, ανοικτά είναι με συνεχές ωράριο τα καταστήματα στην Αγορά του Καταναλωτή στου Ρέντη, από το πρωί της Κυριακής μέχρι το απόγευμα της Καθαράς Δευτέρας.
Ανοιχτοί θα είναι οι φούρνοι για την παραδοσιακή λαγάνα, τα ζαχαροπλαστεία για τον χαλβά και άλλα γλυκά καθώς και οι λαϊκές αγορές.
Κανονικά θα λειτουργήσουν την Καθαρά Δευτέρα και οι λαϊκές αγορές για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Ένας στους δύο νηστεύουν την Μ. Εβδομάδα
Το 47% των πολιτών δηλώνει ότι νηστεύει τη Μεγάλη Εβδομάδα (ποσοστό που ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερο αν συμπεριλάβουμε και το 22% που αναφέρει ότι νηστεύει μόνο μερικές φορές), όπως προκύπτει από σχετική έρευνα που διενήργησε από τις 2 έως τις 8 Μαρτίου 2024 το ΙΕΛΚΑ τα αποτελέσματα της οποίας βασίστηκαν 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.
Το 2018, σε αντίστοιχη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 69% του κοινού δήλωνε ότι νηστεύει πάντα τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 20% μερικές φορές, σύνολο 89%. Συνολικά, όλη τη Μεγάλη Σαρακοστή δηλώνει ότι νηστεύει το 12%, ενώ συνολικά σε όλες τις νηστείες καθ’ όλο το έτος δηλώνει ότι νηστεύει το 12% των ερωτηθέντων.
Με βάση τα συνδυαστικά στοιχεία ερευνών του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων, δηλαδή περίπου 550 εκατ. ευρώ, σχετίζονται ή επηρεάζονται από τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της περιόδου της νηστείας.
Oι καταναλωτικές συνήθειες
Το 33% δηλώνει ότι του αρέσει να νηστεύει. Ποσοστό 55% θεωρεί ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία, αν και το 18% θεωρεί ότι συνεισφέρει στη αύξηση του σωματικού βάρους, ενώ το 14% στη μείωση βάρους. Το 34% του κοινού θεωρεί ότι η διατροφή του τη συγκεκριμένη περίοδο της νηστείας κοστίζει περισσότερο, ξοδεύοντας περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι συνήθως. Το 27% δυσκολεύεται να βρει τι θα φάει, το 14% στα συμπληρωματικά γεύματα, ενώ το 22% αγχώνεται σε σχέση με τη διατροφή του. Το 20% υιοθέτει φυτικά υποκατάστατα τροφών, ενώ το 14% επιλέγει περισσότερες έτοιμες λύσεις και κονσέρβες, με, τέλος, ένα 7% να αυξάνει το φαγητό από delivery.
Σε σχέση συγκεκριμένα με τις τροφές τις οποίες είθισται να νηστεύει το καταναλωτικό κοινό, τη μεγαλύτερη δυσκολία φαίνεται ότι αντιμετωπίζει στο λάδι σε ποσοστό 76%, στα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 62% και στα γλυκά σε ποσοστό 52%. Αντίθετα, στη νηστεία ψαριού και κρέατος αντιμετωπίζουν μικρότερες δυσκολίες σε ποσοστά 34% και 45% αντίστοιχα, με μόλις 10% και 16% αντίστοιχα να δηλώνουν μεγάλη δυσκολία.
Οι τροφές με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης την περίοδο της νηστείας είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, οι σαλάτες με σχεδόν καθημερινή κατανάλωση και ακολουθούν, ξηροί καρποί, ζυμαρικά και λαδερά περίπου δύο φορές την εβδομάδα.
Όσον αφορά στην αξιολόγηση συγκεκριμένων σημείων πώλησης, τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνει το κανάλι του σούπερ μάρκετ στην ποικιλία νηστίσιμων ειδών με 75% και στην εξοικονόμηση χρημάτων με 58% και ακολουθούν η λαϊκή αγορά με 15% και 29% αντίστοιχα και ο φούρνος-αρτοπωλείο με 8% και 11% αντίστοιχα. Όσον αφορά το σημείο πώλησης το οποίο ο καταναλωτής ταυτίζει περισσότερο με τη διατροφή του την περίοδο της νηστείας, το σούπερ μάρκετ επιλέγεται από το 62% του κοινού, η λαϊκή από το 15% και ο φούρνος από το 7%. Το σούπερ μάρκετ καταγράφεται και ως το πιο γρήγορο και εύκολο μέσο από το 76% και 66% του κοινού αντίστοιχα, και ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 15% και 19% αντίστοιχα.
Αθήνα 984