Σημαντικοί μαέστροι, κορυφαίοι σκηνοθέτες, εμβληματικοί χορογράφοι και διακεκριμένοι πρωταγωνιστές διεθνούς εμβέλειας ξεχωρίζουν στο νέο πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) για το δεύτερο μισό της καλλιτεχνικής περιόδου 2021/22. Το πρόγραμμα ανακοινώθηκε σήμερα (8/12) με την ευχή και την επιθυμία του οργανισμού να «αφήσουμε πίσω μας το σκοτάδι, τα σύννεφα, τις σκυθρωπές φιγούρες και τα σιωπηλά στόματα και να ανοίξουμε το βλέμμα στη νέα χρονιά με λαμπερό ήλιο, μεγάλα χαμόγελα και ανοιχτές αγκαλιές».
«Με μικρά αλλά σταθερά βήματα, η Εθνική Λυρική Σκηνή επανέρχεται σε πλήρη καλλιτεχνική ανάπτυξη και προτάσσει την αισιοδοξία και τη χαρά της τέχνης, με στόχο να αφήσει πίσω τις δύσκολες μέρες του εγκλεισμού, της μοναξιάς, του φόβου» δηλώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ,Γιώργος Κουμεντάκης.
Από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2022, η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» και στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού πέντε από τις πιο σημαντικές όπερες του παγκόσμιου ρεπερτορίου, των Ουμπέρτο Τζορντάνο, Σαρλ Γκουνό, Τζουζέππε Βέρντι, Τζάκομο Πουτσίνι, μια νέα όπερα του Άγγελου Τριανταφύλλου αφιερωμένη στην τρίτη ηλικία, ένα τρίπτυχο σύγχρονου χορού σε χορογραφίες Κωνσταντίνου Ρήγου, Γίρζι Κύλιαν, Οχάντ Ναχαρίν, ένα ορατόριο ανάθεση της ΕΛΣ σε Τούρκους καλλιτέχνες, μια εγκατάσταση με τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, καθώς και τα «Τραγούδια του Αγώνα» του Μίκη Θεοδωράκη, στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου «Μίκης Θεοδωράκης».
Ειδικότερα, ο Γιώργος Λάνθιμος παρουσιάζει τη νέα πολυαναμενόμενη μικρού μήκους ταινία του με τίτλο «Βληχή» και πρωταγωνιστές την βραβευμένη με Όσκαρ Έμμα Στόουν και τον διακεκριμένο Γάλλο ηθοποιό Νταμιάν Μπονάρ, στο πλαίσιο του προγράμματος της ΕΛΣ και του ΝΕΟΝ «The Artist on the Composer». Η «Βληχή» γυρίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020 στην Τήνο. Ο Γιώργος Λάνθιμος, εκτός από τη σκηνοθεσία, υπογράφει και το σενάριο και την παραγωγή της ταινίας. Το μουσικό σενάριο αποτελείται από έργα των Γ. Σ. Μπαχ / Κνουτ Νύστεντ και Τόσιο Οσοκάουα, τα οποία θα ερμηνευτούν ζωντανά στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος από μουσικά σύνολα κατά τις προβολές της ταινίας.
Ο Ρόμπερτ Ουίλσον υπογράφει έναν υποβλητικό «Οθέλλο» στη μεγάλη συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν. Ο αβανγκάρντ σκηνοθέτης που άλλαξε τη σκηνοθεσία της όπερας δίνει τον πρώτο λόγο στη μουσική και προτείνει για τον «Οθέλλο» έναν μινιμαλιστικό σκηνικό κόσμο, με εικαστικά σκηνικά, εντυπωσιακούς φωτισμούς, στιλιζαρισμένη κινησιολογία, ιδιαίτερα κοστούμια και έντονο μακιγιάζ. Η παραγωγή που έλαβε θερμή υποδοχή τον Απρίλιο του 2019 στο Μπάντεν-Μπάντεν έρχεται στην Αθήνα με ένα καστ διεθνούς επιπέδου με επικεφαλής τον πιο περιζήτητο «Οθέλλο» της εποχής μας Αλεξάντρς Αντονένκο.
Επίσης, η διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Κατερίνα Ευαγγελάτου δημιουργεί έναν νέο φιλόδοξο «Ριγολέττο» για τη σκηνή του Ηρωδείου. Οι Νίκος Πετρόπουλος, Ρενάτο Τζανέλα, Ούγκο ντε ‘Ανα υπογράφουν τις αναβιώσεις των «Αντρέα Σενιέ», «Φάουστ» και «Τόσκα», αντίστοιχα. Ενώ ο σπουδαίος Νίκος Καραθάνος υπογράφει τη σκηνοθεσία της νέας όπερας «Μέσα Χώρα».
Οι διεθνώς αναγνωρισμένοι πρωταγωνιστές με σημαντικές διαδρομές στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του πλανήτη Μαρσέλο ‘Αλβαρες, Μαρσέλο Πουέντε, Εύα-Μαρία Βέστμπρουκ, Αλεξάντρς Αντονένκο, Ιβάν Μάγκρι, Ιρίνα Λούνγκου, Κριστίνε Οπολάις, Ραμόν Βάργκας, Τζόρτζιο Μπερούτζι συναντιούνται επί σκηνής με τους σημαντικότερους Έλληνες μονωδούς της ΕΛΣ με διεθνή αναγνώριση, όπως, μεταξύ άλλων, τους Δημήτρη Πλατανιά, Τσέλια Κοστέα, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Διονύση Σούρμπη, Δημήτρη Πακσόγλου, Βασιλική Καραγιάννη, Γιάννη Χριστόπουλο, Γιάννη Γιαννίση, Τάσο Αποστόλου, Πέτρο Μαγουλά, Δημήτρη Τηλιακό, Χριστίνα Πουλίτση, Μαίρη-Έλεν Νέζη κ.ά.
Τις παραγωγές διευθύνουν οι Φιλίπ Ογκέν, Λουκάς Καρυτινός, Ηλίας Βουδούρης, Πιερ Ντιμουσό, Νίκος Βασιλείου, Στάθης Σούλης, Μίλτος Λογιάδης. Ακόμη, οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ θα ερμηνεύσουν χορογραφίες των κορυφαίων του σύγχρονου χορού Γίρζι Κύλιαν και Οχάντ Ναχαρίν.
Αναφερόμενος στο νέο πρόγραμμα που ανακοίνωσε η ΕΛΣ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Γιώργος Κουμεντάκης σημειώνει:
«Παρά το γεγονός ότι η πίεση της πανδημίας είναι ακόμα εδώ, η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει και στο δεύτερο μισό της σεζόν 2021/22 να παρουσιάζει στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος και το Ηρώδειο ένα πλήρες καλλιτεχνικό πρόγραμμα, με σημαντικές παγκόσμιες πρεμιέρες -όπως την πολυαναμενόμενη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, σε συμπαραγωγή με τον ΝΕΟΝ, και την όπερα “Μέσα Χώρα” του ‘Αγγελου Τριανταφύλλου-, αλλά και συμπαραγωγές, όπως αυτή με το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν, τον “Οθέλλο” του Βέρντι σε σκηνοθεσία Μπομπ Ουίλσον.
Παράλληλα, μετά από μια μικρή αναβολή λόγω της πανδημίας, τον ερχόμενο Μάρτιο έρχεται η σημαντική ανάθεση της ΕΛΣ στον Τούρκο συνθέτη Καμράν Ιντζέ, για το ορατόριο “Jus soli”, στο πλαίσιο της επετείου των 200 ετών από το 1821. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιχειρήσει να αναγάγει τη θάλασσα που χωρίζει και ενώνει τους δύο λαούς σε σύμβολο ειρήνης και κατανόησης.
Ο “Αντρέα Σενιέ”, που επίσης επρόκειτο να παρουσιαστεί το 2021, έρχεται τον Ιανουάριο του 2022 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, εκεί όπου θα ανέβει τον Απρίλιο και μια ακόμα αναβίωση από το 2012, ο “Φάουστ” του Γκουνό. Στο Ηρώδειο, το καλοκαίρι θα δούμε τη νέα παραγωγή του “Ριγολέττου” με την υπογραφή της Κατερίνας Ευαγγελάτου, καθώς και την αναβίωση της “Τόσκα”. Ο τριετής κύκλος Θεοδωράκη συνεχίζεται τον Μάρτιο με τα “Τραγούδια του Αγώνα”, ενώ τον Ιανουάριο σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών θα παρουσιάσουμε τη συναυλία των βραβευθέντων έργων του διαγωνισμού σύνθεσης λυρικού τραγουδιού 1821, “Ελληνική Επανάσταση και μελοποιημένη ποίηση”.
Τέλος το Μπαλέτο μας θα παρουσιάσει ένα τρίπτυχο σύγχρονου χορού, όπου η νέα χορογραφία του διευθυντή του Κωνσταντίνου Ρήγου θα συνομιλήσει με χορογραφίες που υπογράφουν σπουδαίες μορφές του σύγχρονου χορού, όπως ο Γίρζι Κύλιαν και ο Οχάντ Ναχαρίν».
Το πρόγραμμα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022 υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθώς και για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.