Πάνω από 1 δισ. ευρώ επιπλέον στοίχισαν στους Έλληνες καταναλωτές οι αγορές από το σούπερ μάρκετ τη περασμένη χρονιά κυρίως λόγω των ανατιμήσεων.
Αυτήν την περίοδο, μεταξύ άλλων μέσα σε μία εβδομάδα και σε σύγκριση ίδιων προϊόντων ποιότητας το σπανάκι πέταξε από το 1,5 ευρώ στα 2, τα μήλα από το 1,10 στο 1,50 και οι ντομάτες από το 1,30 στο 1,50.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα εμφανίζει τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης στις τιμές τροφίμων συγκριτικά με τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Ειδικότερα, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα τον Ιανουάριο έφθασε το 7,1%, την ώρα που ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 5,7%.
Πάνω από ένας στους δύο καταναλωτές (55%) δηλώνει πως έχει περιορίσει τις αγορές σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου, ενώ στη συντριπτική πλειονότητά τους, όπως προκύπτει από τις έρευνες αγοράς, οι καταναλωτές αναζητούν διέξοδο σε φθηνότερα προϊόντα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ωστόσο και πάλι οι τιμές προκαλούν ασφυξία στα νοικοκυριά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI) πέρυσι η αξία των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ξεπέρασε τα 11,794 δισ. ευρώ, από 10,717 δισ. ευρώ που ήταν το 2022 και 9,934 δισ. ευρώ το 2021.
Σε βάθος διετίας το επιπλέον κόστος άγγιξε το 1,86 δισ. ευρώ. Από τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις snacks ενισχύθηκαν 13,1% σε αξία και 4,7% σε όγκο, των γαλακτοκομικών 10,4% σε αξία και 3,4% σε όγκο, των αναψυκτικών 11,5% σε αξία και 4,9% σε όγκο, ενώ κατά 4,8% αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, η αξία πωλήσεων της οποίας ενισχύθηκε κατά 8,2%.
Το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023, οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 7,2%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφονται στα καθαριστικά (9,1%), ενώ στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας η αύξηση μεσοσταθμικά ήταν 7,2% και στα τρόφιμα 7,1%.
Αξίζει να σημειωθεί πως ανατιμήσεις καταγράφονται και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι καταναλωτές. Το μερίδιο των εν λόγω προϊόντων στην αγορά ανήλθε στο 26,3% από 25,8% το 2022 και 23,6% το 2021.
Η μεγαλύτερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφεται στα τρόφιμα, όπου το μερίδιό τους είναι 26,7%. Το αντίστοιχο ποσοστό στα προϊόντα για το σπίτι είναι 25,7% ενώ στην κατηγορία των προϊόντων προσωπικής φροντίδας είναι 20,9% και στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,6%.
Πηγή: www.ieidiseis.gr