Το σπιράλ των ανατιμήσεων αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024, κυρίως σε προϊόντα τροφίμων, με βάση όσα εκτιμούν παράγοντες της αγοράς. Κι αυτό την ώρα που τα “χτυπήματα” που αναμένεται να δεχτούν τα νοικοκυριά, το 2024 προέρχονται και από άλλα μέτωπα.
Ήδη, οι αυξήσεις, από το νέο έτος των διοδίων, αλλά και η άρση των μέτρων για τις επιδοτήσεις στο ρεύμα και η έλευση των νέων τιμολογίων, όπου η ρήτρα αναπροσαρμογής επιστρέφει, έστω και κεκαλυμμένα, δημιουργεί ανασφάλεια.
Επίσης, και για τις τιμές του πετρελαίου, υπάρχει μια πρώτη πρόβλεψη, ότι μπορεί να αυξηθούν το νέο έτος καθώς ορισμένοι παραγωγοί πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ δεσμεύτηκαν οικειοθελώς να μειώσουν την παραγωγή. Συγκεκριμένα, μετά την απόφαση της Σαουδικής Αραβία, αλλά και άλλων κρατών για εθελοντική περικοπή της παραγωγής, η Goldman Sachs προβλέπει υψηλότερες τιμές.
“Υπολογίζουμε μια μέτρια μηχανική ώθηση από την πρόσθετη μείωση στις τιμές του Brent περίπου 4 $/βαρέλι σε σχέση με τις προηγούμενες υποθέσεις μας στον OPEC+”, ανέφερε η επενδυτική τράπεζα, προσθέτοντας ότι αναμένει ότι ο ΟΠΕΚ “μπορεί να διατηρήσει τις τιμές του πετρελαίου Brent στο εύρος 80 με 100 δολάρια το 2024”.
Τρόφιμα
Στο υπόστρωμα, αυτό, όπου βέβαια κυριαρχεί η αβεβαιότητα, παράγοντες της αγοράς προβλέπουν νέες ανατιμήσεις από το νέο έτος, έστω κι αν αυτές βέβαια, δε θα είναι στην ένταση του 2022.
“Θα είναι πληθωριστική και η επόμενη χρονιά, αλλά όχι με αυτή τη δύναμη” ανέφερε η Δέσποινα Κατσίπη, διευθύντρια πωλήσεων της Circana, μιλώντας, πριν λίγα 24ωρα στο 14ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, ενώ ο Βάιος Δημοράγκας, CEO της NielsenIQ, σημείωσε ότι “οι ακριβές τιμές θα παραμείνουν” αν και “βλέπουμε μια αποκλιμάκωση”.
Και ο επικεφαλής της αλυσίδας METRO – MyMarket Αριστοτέλης Παντελιάδης σημείωσε, στο ίδιο συνέδριο, ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν, ενώ και ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), Απόστολος Πεταλάς, μιλώντας στον Ρ/Σ Real Fm το μεσημέρι της Παρασκευής σημείωσε ότι ειδικά σε προϊόντα που επηρεάζονται από το κλίμα οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν. Πέρα από το λάδι όπως είπε, λόγω μειωμένης παραγωγής, ένεκα των καιρικών συνθηκών, σε πολλές περιοχές του πλανήτη, θα υπάρχουν αυξήσεις σε προϊόντα, όπως οι χυμοί, τα σοκολατοειδή, το κακάό κτλ.
Αναλυτικά, με βάση τα στοιχεία που κατέθεσε η εταιρεία ερευνών Circana, από το βήμα του 14ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ, οι ανατιμήσεις για το 2024 εκτιμάται ότι θα κινηθούν στο +4,5% στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων (FMCGs) από +7,3% που ήταν οι αυξήσεις το 2023.
Ειδικότερα στα τρόφιμα, που αντιπροσωπεύουν το 75% του καλαθιού των καταναλωτών, προβλέπεται ότι αυξήσεις των τιμών θα ανέλθουν στο +4,6% (+7,3% το 2023), στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας θα είναι χαμηλότερες στο +4% (+7,2% το 2023), ενώ η κατηγορία που θα εμφανίσει την υψηλότερη αύξηση θα είναι τα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ.), καθώς εκτιμάται ότι θα φτάσει στο +5,7% από +9,2% το 2023.Τουτων δοθέντων αναμένεται να επηρεαστούν και οι καταναλωτικές συνήθειες κι έτσι σύμφωνα με την κα Κατσίπη, λόγω πληθωριστικών πιέσεων που θα συνεχιστούν περισσότεροι καταναλωτές «θα μείνουν σπίτι, θα μαγειρέψουν σπίτι, θα καταναλώσουν στο σπίτι» μειώνοντας τις εξόδους τους προς τα καταστήματα εστίασης.
πηγή: news247.gr