Έναν μήνα προτού λήξει το ανώτατο όριο προφυλάκισης που ορίζει ο νόμος αποφυλακίστηκε ο σταθμάρχης Λάρισας που είχε βάρδια μόνος του το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, όταν λίγο έξω από τα Τέμπη σημειώθηκε το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα.
Το δεκαοκτάμηνο της προφυλάκισης έληγε την 1η Σεπτεμβρίου, αλλά οι δικαστικές αρχές έκαναν δεκτό το αίτημα αποφυλάκισης, επιβάλλοντας στον 59χρονο κατηγορούμενο τους περιοριστικούς όρους της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα και του κατ’ οίκον περιορισμού.
Ο τότε σταθμάρχης, που παύθηκε από τη θέση του μετά το δυστύχημα, κατηγορείται για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες, αλλά και για διατάραξη ασφάλειας των συγκοινωνιών, αδίκημα το οποίο με βάση την τελευταία τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές κάθειρξης από δέκα χρόνια έως ισόβια.
Πρόκειται για τον κατηγορούμενο στον οποίο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε λίγα 24ωρα μετά την τραγωδία να επιρρίψει πλήρως την ευθύνη για τον θάνατο 57 επιβατών λέγοντας σε διάγγελμά του: «Ολα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος».
Δικλίδες ασφαλείας
«Πιστεύουμε ότι η ευθύνη είναι του σταθμάρχη ή ότι υπάρχει ένα νοσηρό σύστημα που δεν είχε εξασφαλίσει στοιχειώδεις δικλίδες ασφαλείας για τη λειτουργία του σιδηρόδρομου;», είναι το ερώτημα που θέτει ο δικηγόρος Γιώργος Ηλιόπουλος, που εκπροσωπεί συγγενείς θυμάτων και επιζώντων, μεταξύ των οποίων και ο γιος του που κατάφερε να διασωθεί από το τρίτο βαγόνι.
«Σε τι απ’ όλα έφταιξε ο σταθμάρχης; Στο ότι ήταν ακατάλληλος για τη συγκεκριμένη θέση; Στο ότι δεν ήταν υπεράνθρωπος; Συμφέρει την αλήθεια να λέμε ότι φταίει αυτός και γιατί αποφυλακίστηκε; Αν δεχθούμε ότι έγινε σφάλμα, είχε γύρω στα 400 μέτρα, δηλαδή περίπου 6-7 δευτερόλεπτα, να αντιληφθεί το λάθος του και να το διορθώσει.
το μεταξύ, σ’ αυτό το διάστημα μιλούσε στα τηλέφωνα, έδινε άλλες οδηγίες, ασχολούνταν με άλλο συρμό. Πώς λοιπόν θα μπορούσε να προλάβει το λάθος; Υπεύθυνοι είναι αυτοί που κατάργησαν τις διπλές βάρδιες, αυτοί που κατάργησαν τους επόπτες, που δεν είχαν φροντίσει να υπάρχει αυτοματοποιημένο σύστημα ανίχνευσης του σφάλματος.
Η δήλωση του Κ. Μητσοτάκη από την πρώτη στιγμή ότι κατά κύριο λόγο πρόκειται για ανθρώπινο λάθος και τα παραποιημένα ηχητικά ντοκουμέντα από τις επικοινωνίες του σταθμάρχη της Λάρισας με τον μηχανοδηγό της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας εξυπηρέτησαν από την αρχή το μύθευμα του ενός ανθρώπου σφάλματος. Μια κίνηση αντιπερισπασμού για να οικοδομηθεί μια ψευδαίσθηση περί ανθρώπινου σφάλματος και να παραβλέψουμε ότι ήταν ανεκπαίδευτοι οι υπάλληλοι, ότι ήταν ανύπαρκτο το σύστημα αυτοματοποιημένων δικλίδων ασφαλείας και ότι γίνονταν λαθραίες μεταφορές παράνομων ουσιών, οι οποίες προκάλεσαν την έκρηξη».
Επιμήκυνση
Αντίθετα, ο ποινικολόγος Αλέξης Κούγιας, που επίσης εκπροσωπεί θύματα, έκανε λόγο σε δήλωσή του για «επιμήκυνση της ανακριτικής διαδικασίας χωρίς κανένα λόγο» και χαρακτήρισε τον σταθμάρχη «κύριο υπεύθυνο αυτού του ακραίου εγκλήματος».
Ωστόσο, από την επιμήκυνση της έρευνας οι κατηγορούμενοι έχουν φτάσει τους 41, με την πιο πρόσφατη δίωξη να αφορά την πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) που αντιμετωπίζει το κακούργημα της διατάραξης στην ασφάλεια συγκοινωνιών διά παραλείψεως, με δόλο και κατ’ εξακολούθηση.
Το συγκεκριμένο κατηγορητήριο είναι ενδεικτικό και καταρρίπτει πλήρως όσους ισχυρίζονταν ότι για όλα έφταιγαν οι λανθασμένοι χειρισμοί του σταθμάρχη.
Υπομνήματα- φωτιά
Σύμφωνα με πληροφορίες, συγγενείς θυμάτων έχουν υποβάλει υπόμνημα στην Εισαγγελία Εφετών Λάρισας θέτοντας ζητήματα καθυστέρησης και παραλείψεων στην ανακριτική διαδικασία.
Με άλλο υπόμνημα ζητούν αναβάθμιση του κατηγορητηρίου (από πλημμέλημα σε κακούργημα) για τους εμπλεκόμενους της Hellenic Train.
πηγή: efsyn.gr