Θετικός ο πρώτος απολογισμός από την Black Friday καθώς οι έμποροι είδαν την κίνηση στην αγορά να επανέρχεται, μετά τους μουδιασμένους τζίρους του Οκτωβρίου. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, αφού υπάρχει και η σημερινή Cyber Monday, ο τζίρος εκτιμάται ότι θα ανέλθει κοντά στα 300 εκατ. ευρώ, που λίγο πολύ είναι στα περσινά επίπεδα.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά
• Οι 8 στους 10 καταναλωτές, (το 77%) αγόρασε κάτι σε προσφορά την Black Friday έως και την Κυριακή με ανοιχτά τα εμπορικά
• Η πλειοψηφία των πελατών έδειξε ενδιαφέρον για είδη τεχνολογίας – οικιακές συσκευές /εξοπλισμός -ένδυση/υπόδηση – καλλυντικά – έπιπλα κ.λπ.
• Επιπλέον δύο καταναλωτές έκαναν χρήση του e-εμπορίου με ετήσια αύξηση 22% στις Online πωλήσεις.
• Οι 7 στους 10 καταναλωτές ή ποσοστό 66% δείχνουν εξοικείωση στις ηλεκτρονικές αγορές μέσω κινητών τηλεφώνων – tablet και οι 3 στους 10 ή ποσοστό 34% είναι εξοικειωμένοι στις αγορές μέσω desktop και ηλεκτρονικών υπολογιστών.
• Σύμφωνα με τους υπολογισμούς πραγματοποιήθηκαν μέσα στο 3ήμερο περίπου 3 εκατ. πωλήσεις και με βάση τα περυσινά στοιχεία πραγματοποιήθηκαν ανάλογες πωλήσεις με το φετινό 3ημερo.
• Ο εκτιμώμενος τζίρος του 3ημερου ήταν 130 εκατ., ενώ ο αντίστοιχος τζίρος των δυο εβδομάδων ήταν στα 300 εκατ.
• Ο μέσος ορός της απόδειξης ήταν πάνω από 100 ευρώ, αλλά αυτό οφείλεται περισσότερο στην ακρίβεια και λιγότερο στην αύξηση του όγκου των πωλήσεων.
Εν τω μεταξύ κορυφώνεται σήμερα η μεγάλη εμπορική γιορτή του Νοεμβρίου με την Cyber Monday όπου οι καταναλωτές θα έχουν την δυνατότητα να αγοράσουν προϊόντα μέσω του διαδικτύου με μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις.
Μετά λοιπόν την Black Friday, της 24ης Νοεμβρίου και τα ανοιχτά καταστήματα που ήταν χθες Κυριακή, το ενδιαφέρον των καταναλωτών στρέφεται στο διαδίκτυο και στις αγορές που μπορούν να κάνουν μέσω των ψηφιακών καταστημάτων.
H Cyber Monday ήταν γνωστή αποκλειστικά για τις online αγορές, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου οι εκπτώσεις ισχύουν αυτή την ημέρα και στις αγορές απευθείας από το κατάστημα.
Από πλευράς Συνηγόρου του Καταναλωτή, δίνονται σειρά οδηγιών και συμβουλών για το τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στις διαδικτυακές αγορές τους.
Ειδικότερα ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, συμβουλεύουν:
· Προσοχή στη διαθεσιμότητα των προϊόντων καθώς κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.
· Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν.
· Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.
· Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
· Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.
· Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.
· Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των τριών ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.
· Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν παρασυρόμαστε από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές – μοναδικές και πρόσθετες – παροχές.
· Προβληματιζόμαστε έντονα με τιμές που είναι υπερβολικά χαμηλές, ιδίως όταν το εύρος τους βρίσκεται αρκετά μακριά από τον συνήθη ανταγωνισμό για τα αντίστοιχα προϊόντα ή όταν πρόκειται για διαφημιστικές καταχωρήσεις προϊόντων αποκλειστικά σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησης.
· Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης)χώρες, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.
· Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο.
ΠΗΓΗ:Αθήνα984